Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ |
USE OF FUZZY NUMBERS FOR ASSESSING THE ACQUISITION Abstract. Voskoglou M.Gr. Use of Fuzzy Numbers for Assessing the Acquisition of the van-Hiele Levels in Geometry. It is generally accepted that students face many difficulties in constructing proofs of theorems and solutions of problems of the Euclidean Geometry. The van Hiele theory of geometric reasoning suggests that students can progress through five levels of increasing structural complexity. It has been also proved by other researchers that these levels are continuous characterized by transitions between the successive levels. This means that from the teacher’s point of view there exists fuzziness about the degree of student acquisition of each level, which suggests that principles of Fuzzy Logic could be used for the evaluation of student geometric reasoning skills. Here a combination of Triangular Fuzzy Numbers (TFNs) and of the Centre of Gravity (COG) deffuzzification technique is applied for evaluating the acquisition of the van Hielie levels by students. It is further shown that the use of the Yager index instead of the COG technique leads to the same assessment conclusions. Other fizzy methods applied in earlier works are also discussed and an example on high school student acquisition of 3-dimensional geometrical concepts is presented illustrating our results. Аннотация. Воскоглой М. Гр. Использование нечетких чисел для оценки усвоения уровней ван Хиеле в геометрии. Известно, что студенты сталкиваются со многими трудностями в построении доказательства теорем и решения задач евклидовой геометрии. Теория ван Хиеле из предполагает, что студенты проходят пять уровней возрастающей структурной сложности. Было доказано другими исследователями, что эти уровни характеризуются непрерывным переходами между последовательными уровнями. Естественно, существует некоторая нечеткость в представлении учителя о степени усвоения студентами каждого уровня, что свидетельствует о том, что принципы нечеткой логики можно было бы использовать для оценки студенческих геометрических навыков мышления. Комбинация методов треугольных нечетких чисел (TFNs) и Центра Тяжести (COG) применимы здесь для оценки. Показано, что использование индекса Яджера вместо метода COG приводит к тем же выводам. Представлены примеры иллюстрирующий наши результаты. Анотація. Воскоглой М. Гр. Використання нечітких чисел для оцінки засвоєння рівнів ван Хіеле в геометрії. Відомо, що студенти стикаються з багатьма труднощами в побудові доведення теорем та розв'язання задач евклідової геометрії. Теорія ван Хіеле з передбачає, що студенти проходять п'ять рівнів зростаючої структурної складності. Було доведено іншими дослідниками, що ці рівні характеризуються безперервним переходами між послідовними рівнями. Природно, існує деяка нечіткість у поданні вчителя про ступінь засвоєння студентами кожного рівня, що свідчить про те, що принципи нечіткої логіки можна було б використовувати для оцінки студентських геометричних навичок мислення. Комбінація методів трикутних нечітких чисел (TFNs) і Центру Ваги (COG) застосовні тут для оцінки. Показано, що використання індексу Яджера замість методу COG призводить до тих самих висновків. Представлені приклади ілюструє наші результати. References
|
|
Додано: 26.12.2016 | Переглядів: 1297 | | |
Статті з теми: |
Всього коментарів: 0 | |