Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Черняева С.В., Володко И.М. ПЛАТФОРМА „MOOC” ДЛЯ АКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ЭЛЕМЕНТАРНОЙ МАТЕМАТИКЕ
Черняева С.В., Володко И.М. [sarmite.cernajeva@inbox.lv]
Рижский технический университет, Латвия
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v3-13/2017_3-13-CernajevaVolodko_Scientific_journal.pdf

ПЛАТФОРМА „MOOC” ДЛЯ АКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ЭЛЕМЕНТАРНОЙ МАТЕМАТИКЕ

Аннотация. Активное обучение студентов математике, используя платформу «МООС» является актуальной темой, так как методика преподавания в большей мере определяет качество обучения. Цель работы – исследовать возможность того как, опираясь на студенческую мотивацию, пополнить методику обучения математике и добиться её активного изучения. Успешное обучение точным наукам в университете возможно только в случае, когда у студентов достаточная база знаний по элементарной математике. Как показывает опыт, у многих принятых в Рижский Технический Университет студентов знания по элементарной математике недостаточны для того, чтобы успешно освоить как высшую математику, так и другие предметы по точным и техническим наукам. Для того, чтобы помочь таким студентам, в Рижском Техническом Университете разработан дополнительный курс по элементарной математике на платформе mooc.rtu.lv. В курсе элементарной математики рассматриваются разделы, необходимые студентам для успешного изучения высшей математики. Каждая тема содержит три вида материалов: теорию в виде видео лекции, упражнения и тесты. Этот курс позволяет студентам улучшить свои знания, изучая математику новым простым интерактивным способом.
Ключевые слова: мотивация обучения, видео лекции, высшее образование, знание элементарной математики, МООС.

THE MOOC PLATFORM FOR ACTIVE TRAINING
OF STUDENTS IN ELEMENTARY MATHEMATICS

Sarmite Cernajeva, Inta Volodko
Riga Technical University, Latvia

Abstract. Active learning students mathematics, Using the platform "MOE" is a hot topic, as the teaching methodology largely determines the quality of education. The purpose of the work - procedure as the possibility of leaning on student motivation, to boost the methods of teaching mathematics and to achieve active learning. Successful teaching exact Sciences in the University is possible only in case when students sufficient knowledge of elementary mathematics. Experience shows that many adopted in the Riga Technical University students ' knowledge in elementary mathematics sufficient in order to successfully master the advanced mathematics and other subjects on the exact and technical Sciences.
In order to help such students at the Riga Technical University has developed an additional course on elementary mathematics on the mooc platform.rtu.lv. In the course of elementary mathematics deals with topics that students need for successful study of higher mathematics. Each topic contains three kinds of materials: theory in the form of video lectures, exercises and tests. This course allows students to improve their knowledge by studying mathematics a new simple interactive way.
Key words: improvement of the teaching methodology, help course in elementary mathematics, higher education, basic knowledge of mathematics, MOOC.

Список использованных источников

  1. Evans B.J., Baker R.B., Dee T.S. Persistence patterns in massive open online courses (MOOCs). Journal of Higher Education, vol. 87, 2016, pp. 206-242.
  2. Niederman F., Butler B.S., Gallupe R.B., Tan B.C.Y., Urquhart C. Electronic pedagogy and future university business models. Communications of the Association for Information Systems, vol. 38, Issue 1, 2016, pp. 157-170.
  3. Normandi Atiaja Atiaja L., Segundo Guerrero Proenza R. MOOCs: Origin, characterization, principal problems and challenges in higher education. Journal of E-Learning and Knowledge Society, vol. 12, Issue 1, 2016, pp. 65-76.
  4. Phan T., McNeil S.G., Robin B.R. Students’ patterns of engagement and course performance in a Massive Open Online Course. Computers and Education, vol. 95, 2016, pp. 36-44.
  5. Xing W., Chen X., Stein J., Marcinkowski M. Temporal predication of dropouts in MOOCs: Reaching the low hanging fruit through stacking generalization. Computers in Human Behavior, vol. 58, 2016, pp.119-129.
  6. Christensen G., Steinmetz A., Alcorn B., Bennett A., Woods D., Emanuel E.J. The MOOC phenomenon: Who takes massive open online courses and why? University of Pennsylvania Working Paper, 2013.
  7. Studieren ohne Lust und Ziel. [online] [03.04.2013]. Available at: http://www.fu-berlin.de/sites /studienberatung /psychologische_beratung/texte/studieren_ohne_lust_und_ziel.html.
Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
Додано: 10.11.2017 | Переглядів: 11 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar