Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Володко И.М., Черняева С.В. ОЦЕНИВАНИЕ ЗНАНИЙ СТУДЕНТОВ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ТЕСТОВ ПО МАТЕМАТИКЕ
Володко И.М., Черняева С.В. [inta.volodko@rtu.lv]
Рижский Технический Университет, Латвия
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua//journals/2018-v1-15/2018_1-15-Volodko_Scientific_journal_FMO.pdf

ОЦЕНИВАНИЕ ЗНАНИЙ СТУДЕНТОВ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ТЕСТОВ
ПО МАТЕМАТИКЕ

Аннотация. Информационные и компьютерные технологии все больше пронизывают повседневную жизнь, и образование в этом смысле не является исключением. Развитие информационных технологий влияет и на обучение математики. Одним из способов применения информационных технологий в обучении математики является тестирование студентов. Оценка знаний студентов с помощью тестов „online”сравнительно новый метод оценки и контроля знаний. Он предоставляет широкие возможности модернизировать и оптимизировать учебный процесс, но в тоже время вызывает противоречивые оценки. Авторы данной статьи пробуют ответить на существенные вопросы, связанные с использованием тестов: Серьезно ли относятся студенты к выполнению тестов? Дает ли тестирование объективные результаты и что нужно делать, чтобы их получить? В статье рассматриваются главные детали тестирования - определение цели проверки, выбор правильного вида вопроса, формулировка вопроса, оценка и интерпретация результатов. Метод, используемый в работе, есть результат анализа теста по математике. Тесты составлены преподавателями кафедры Инженерной математики Рижского Технического университета и заменяют большую часть домашних заданий первого семестра. Статистические данные, используемые в работе, получены по результатам тестирования студентов  факультета Компьютерных наук и информационных технологий в первом семестре 2017/2018 учебного года. Результаты исследования показывают, что студенты охотнее выполняют тесты, чем работы, написанные от руки и сдаваемые преподавателю. Предпочтение отдается тестам, в которых требуется логическое мышление, по сравнению с теми, где требуются трудоёмкие вычисления. Система тестов также заметно облегчает работу преподавателя, так как отпадает проверка большого количества студенческих работ. В результате можем сделать вывод, что эффективное обучение математике связано с использованием различных методов обучения, однако правильно составленные тесты и правильная интерпретация их результатов в сочетании с другими методами даёт объективные результаты.
Ключевые слова: методика разработки тестов, характеристика тестов, высшее образование.

EVALUATION OF STUDENTS’ KNOWLEDGE USING TESTS ON MATHEMATICS
Inta Volodko,  Sarmite Cernajeva
Riga Technical University, Latvia

Abstract. Information and computer technologies increasingly permeate everyday life, and education in this sense is NO exception. The development of information technology affects the teaching of mathematics. One of the ways of application of information technology in the teaching of mathematics is the testing of students. Assessment of students ' knowledge using tests "online" is a relatively new method of assessment and control of knowledge. It provides ample opportunities to modernise and streamline the learning process, but at the same time is controversial. The authors of this article try to answer the essential questions related to the implementation of the tests: how Serious are the students to run the tests? Does the objective test results and what to do to get them? The article discusses the main details of the testing - define the purpose of inspection, choosing the right form of question, question wording, evaluation and interpretation of results. The method Used in the work is the result of the analysis of the math test. Tests prepared by teachers of the Department of Engineering mathematics Riga Technical University and replace most of the homework assignments the first semester. The statistical data used in the work obtained from the results of testing students of the faculty of computer science and information technology in the first semester of the academic year 2017/2018. The results of the study show that students are more willing to run tests than the work written by hand and handed to the teacher. Preference tests, which require logical thinking, in comparison with topics that require time-consuming calculations. The test system also significantly facilitates the work of the teacher, as there is no checking of a large number of student works. The result can conclude that the effective teaching of mathematics involves implementing various teaching methods, however, correctly executed tests and the correct interpretation of their results in combination with other methods gives objective results.
Key words: methodology of test development, review of the tests, higher education.

References

  1. Appleby J., Samuels P., Treasure-Jones T. Diagnosys – A knowledge-based diagnostic test of basic mathematical skills. Computers and Education, 28 (2), 1997, pp. 113-131.
  2. Boesen J., Lithner J., Palm T. The relation between types of assessment tasks and the mathematical reasoning students use. Educational Studies in Mathematics, 75 (1), 2010, pp. 89-105.
  3. Breen R., Lindsay R., Jenkins A., Smith P. The Role of Information and Communication Technologies in a University Learning Environment. Studies in Higher Education, 26 (1), 2001, pp. 95-114.
  4. Crampton A., Vanniasinkam T., Milic N. Vodcasts! How to unsuccessfully implement a new online tool. Interaction in Communication Technologies and Virtual Learning Environments: Human Factors, 2010, pp. 118-128.
  5. Dunlosky J., Rawson K.A., Marsh E.J., Nathan M.J., Willingham D.T. Improving students' learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, Supplement, 14 (1), 2013, pp. 4-58.
  6. Galbraith P., Haines C. Disentangling the nexus: Attitudes to mathematics and technology in a computer learning environment. Educational Studies in Mathematics, 36 (3), 1998, pp. 275-290.
  7. Seemann E. Unit testing Maths automated assessment of mathematic exercises. Lecture Notes in Computer Science, Volume 9307, 2015, pp. 530-534.
Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
Додано: 10.04.2018 | Переглядів: 1327 | Рейтинг: 5.0/1
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar