Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Базурін В.М. PRACTICAL-ORIENTED APPROACH IN FIELD OF PHYSICS OF FUTURE TEACHERS OF PROFESSIONAL EDUCATION AND TEACHERS OF TECHNOLOGIES
Базурін В.М. [vbazurin@gmail.com]
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v3-13/2017_3-13-Bazurin_Scientific_journal_FMO.pdf

PRACTICAL-ORIENTED APPROACH IN FIELD OF PHYSICS OF FUTURE TEACHERS OF PROFESSIONAL EDUCATION AND TEACHERS OF TECHNOLOGIES

Abstract. The article deals with the main ways of applying the practice-oriented approach in the study of general physics of students in the areas of training 015.01 "Vocational education. Construction” and 014.10 “Secondary education. Labor training and technology": situational tasks and practical-oriented laboratory work. Differences in the subject of tasks and laboratory work are determined, which is connected with the specifics of future professional activity of students. For students the direction of preparation 015.01 "Professional education. Construction "professionally-oriented tasks are static tasks, problems on equinoxpressed motion, tasks on heat conductivity, heat exchange, calculations of electric circuits of alternating current, determination of illumination in the room. For students the direction of preparation is 014.10 "Secondary education. Labor studies and technologies »such tasks are tasks on tension-compression, tasks on the dynamics of rotational motion, the problem of changing the aggregate state of matter, the problem of calculating the circuits of constant and alternating current, the task of determining the illumination of the room. Practical-oriented laboratory work also takes into account the specifics of future professional activities of students. The application of a practice-oriented approach to learning contributes to the growth of student motivation and, accordingly, their success in the process of studying general physics.

Key words: general physics, practice-oriented approach, future teachers of vocational training, future teachers of labor education and technologies.

 

Анотація. У статті розглядаються основні шляхи застосування практико-орієнтованого підходу у навчанні загальної фізики студентів напрямів підготовки 015.01 «Професійна освіта. Будівництво» і 014.10 «Середня освіта. Трудове навчання та технології»: ситуаційні задачі і практико-орієнтовані лабораторні роботи. Визначено відмінності у тематиці задач і лабораторних робіт, що пов’язано зі специфікою майбутньої професійної діяльності студентів. Для студентів напряму підготовки 015.01 «Професійна освіта. Будівництво» професійно-орієнтованими задачами є задачі зі статики, задачі на рівноприскорений рух, задачі на теплопровідність, теплообмін, розрахунки електричних кіл змінного струму, визначення освітленості у приміщенні. Для студентів напряму підготовки 014.10 «Середня освіта. Трудове навчання та технології» такими задачами є задачі на розтяг-стиск, задачі з динаміки обертального руху, задачі про зміну агрегатних станів речовини, задачі на розрахунок кіл постійного та змінного струму, задачі на визначення освітленості приміщення. Практико-орієнтовані лабораторні роботи теж враховують специфіку майбутньої професійної діяльності студентів. Застосування практико-орієнтованого підходу у навчанні сприяє зростанню мотивації студентів і, відповідно, їх успішності у процесі вивчення загальної фізики.
Ключові слова: загальна фізика, практико-орієнтований підхід, майбутні викладачі професійного навчання, майбутні вчителі трудового навчання та технологій.

References

  1. Alfereva, M.K. Blog of the teacher of computer science and mathematics Alfereva M.K. : Practical-oriented approach in teaching computer science. Access mode: http://amk64.blogspot.com/2013/10/blog-post_26.html.  Accessed by 05 August, 2017.
  2. Realization of interdisciplinary connections by types and functions of activity in the professional-oriented study of fundamental disciplines of future engineers-teachers of a computer profile (2014). Collection of scientific works of the Bardus, I.O. Uman State Pedagogical University named after. Paul Tychyna Pedagogical sciences. Part 1 (pp.15-22).
  3. Methodical bases for the creation of a new type of teaching-methodical complex in physics for students of higher educational institutions. Collection of scientific works of the Echkalo, Yu.V. Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko. The series is pedagogical (2014). Num.20 (pp.16-18). Access mode: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/36794/33020 . Accessed by: 5 Sep., 2017.
  4. Zhitnik, N.V. Practical-oriented training of specialists in the conditions of the regional higher educational institution. In Professional education: problems and perspectives (2015). Issue 9 (pp.29-35).
  5. Organizational and pedagogical conditions of professionally oriented activity of students in physics in technological colleges. In  Collection of scientific works of Kilimnik, S.M. Kamenets-Podolsky National University named after Ivan Ogienko. The series is pedagogical (2014). Issue 20 (pp.23-26). Access mode: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/36797. Accessed by 5 Sep., 2017.
  6. Kryisanova, O.A. Situational methodological task: we form the innovative activity of the future teacher of physics. In Internet-magazine "Eidos" (2011). #8. Access mode: http://eidos.ru/journal/2011/0831-08.htm. Accessed by 10 August, 2017.
  7. Nikolaeva, M.A., & Kalachov, S.L., & Kartashova L.V. Methodology for the development and application of situational tasks designed to form professional competencies. In The Word to the Teacher. Access mode: http://slovo.mosmetod.ru/avtorskie-materialy/item/912-nikolaeva-m-a-kalachjov-s-l-kartashova-l-v-metodika-razrabotki-i-primeneniya-situatsionnykh-zadach-prednaznachennykh-dlya-formirovaniya-professionalnykh-kompetentsij/912-nikolaeva-m-a-kalachjov-s-l-kartashova-l-v-metodika-razrabotki-i-primeneniya-situatsionnykh-zadach-prednaznachennykh-dlya-formirovaniya-professionalnykh-kompetentsij Accessed by 05 Sep., 2017.
  8. Palshkova, I.O. Formation of the vocational and pedagogical culture of the future teacher of elementary school: a practice-oriented approach. Autoref. Odesa, 2009.
  9. Current state and tasks of teaching physics of future teachers of chemistry and biology in pedagogical universities. In Collection of scientific works of the Silveystr, A.M. Kamyanets-Podilsky National University. Ivan Ogienko. Serie : Pedagogical (2013). #19 (pp.185-188). Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2013_19_65. Accessed by 24 Sep., 2017.
  10. Skubiy, T.V. Main directions of modernization of the course of general physics in higher educational institutions. In  Scientific notes of NDU them. Gogol M. Psychological-pedagogical sciences (2011). #10 (pp.83-85).
Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ
Додано: 10.11.2017 | Переглядів: 1308 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar