Головна » Статті » ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ

Burov О. MONITORING OF INTELLECT DEVELOPMENT OF MATH HIGH SCHOOLS’ STUDENTS
Burov О. [ayb@iitlt.gov.ua]
Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAPS of Ukraine, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v4-14/2017_4-14-Burov_Scientific_journal_FMO.pdf

MONITORING OF INTELLECT DEVELOPMENT
OF MATH HIGH SCHOOLS’ STUDENTS

Abstract. The article discusses challenges related to measurement and use indices of adolescent intelligence. It is proposed technique and computer tool to monitor schoolchildren of mathematic classes’ abilities. Experimental research confirmed data obtained in the author’s research earlier that highlighted significant increase of intelligence indices after 8th and 10th grade. But, in contrast with general (averaged) data for all types of school profile, it was revealed that intelligence of mathematical class’ students increases quickly in 9th grade and a little be slow in 10th, but is higher than in general schools. The results indicated that refinement of the mechanisms of intelligence development require longitudinal studies and expansion of the base of educational institutions in order to increase the effectiveness of personality-oriented learning. Some fruitful results in understanding of the intellect changes in micro-age intervals at high school could be expected in relationship of intellect personality features, namely as regards the style of thinking and features of properties of the central nervous system, as well as accounting learning workload. Experimental results in this research were compared with previous ones obtained with the tool’s prototype (averaged data is captured by more than 3,500 schoolchildren).
Key words: intelligence, measurement, experimentation, computer tools.

МОНІТОРИНГ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУ СТАРШОКЛАСНИКІВ МАТЕМАТИЧНИХ ШКІЛ
Олександр Буров
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Україна

Анотація. У статті розглядаються проблеми, пов'язані з показниками вимірювання та використання інтелекту підлітків. Запропоновано методику та комп'ютерний інструментарій для моніторингу математичних здібностей старшокласників. Експериментальні дослідження підтвердили дані, отримані в авторському дослідженні раніше, а саме - значне зростання показників інтелекту після 8-го і 10-го класів. Але, на відміну від загальних (усереднених) даних для всіх типів шкільного профілю, було виявлено, що інтелект учнів класів математичного профілю швидко зростає у 9-му класі та трохи сповільнюється у 10-му, але є вищим, ніж у загальноосвітніх школах. Результати показали, що вдосконалення механізмів розвитку інтелекту потребує продовження досліджень та розширення бази обстеження навчальних закладів з метою підвищення ефективності навчання, орієнтованого на особистість. Деякі плідні результати у розумінні інтелекту на мікро-вікових інтервалах у старшій школі можна очікувати у співвідношенні особливостей показників особистості та інтелекту, а саме по відношенню до стиля мислення та особливостей властивостей центральної нервової системи, а також урахування навчального навантаження. Експериментальні результати в цьому дослідженні порівнювалися з попередніми, отриманими за допомогою прототипу інструмента (усереднені дані отримані за результатами обстеження більш ніж 3500 школярів України).
Ключові слова: інтелект, вимірювання, експеримент, комп'ютерний інструментарій.

References

  1. The Global Human Capital Report2017. (Preparing people for the future of work). World Economic Forum 2017, p.V. Access: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Human_Capital_Report_2017.pdf.
  2. Bykov V.Ju. Innovative development of society and modern technologies of open education  / V. Yu. Bykov// Problemy ta perspektyvy formuvannja nacionaljnoji ghumanitarno-tekhnichnoji elity: P78 zb. nauk. pracj / za red.. L.L. Tovazhnjansjkogho, O.Gh. Romanovsjkogho. – Vyp. 23-24 (27-28). – Kharkiv: NTU "KhPI", 2009. – C. 24-49. (Ukrainian)
  3. Burov O. Life-Long  Learning: Individual Abilities  versus  Environment  and  Means /O. Burov // Proc. 12th Int. Conf. ICTERI 2016, Kyiv, Ukraine, June 21-24, 2016, CEUR-WS.org. [online] Access: http://ceur-Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. 2016. - Vol-1614. - Р. 608-619.
  4. Pinchuk O.. Organization and functioning of the network of resource centers of distance education forgeneral educational institutions / O. P. Pinchuk, Yu. M. Bohachkov, V. Yu. Bykov, A. F. Manako, V. V. Oliinyk, O. Yu. Burov, O. E. Konevshchynska, I. V. Ivaniuk, D. B. Rozhdestvenska, V. M. Barladym, O. M. Korniiets, I. V. Mushka. - Kyiv: Atika, 2014. - 184 p.
  5. Lytvynova S. G. Formation of on-line learning environment in general education institutions / S. G. Lytvynova // Computer u shkoli ta sim’i. – 2010. – № 8. – Pp. 25–27.
  6. Lyvynova S., Burov O. Methods, Forms and Safety of Learning in Corporate Social Networks / S. Lyvynova, O. Burov // ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Proceedings of the 13th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Kyiv, Ukraine, May 15-18, 2017, pp. 406-413. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-1844/10000406.pdf.
  7. Smulson M. L. Psychology of intellect development: Monograph / M. L. Smulson. – К., 2001. – 276 с.
  8. Education and Training 2020 Work programme Thematic Working Group 'Assessment of Key Competences' Literature review, Glossary and examples. - European Commission, Directorate-General for Education and Culture, November, 2012. – 52.
  9. Gardner, H. Three Distinct Meanings of Intelligence.  In R.J.Sternberg, J. Lautrey, & T. Lubarty (Eds.) Models for Intelligence fort the New Millennium.  Washington DC: American Psychological Association, p. 43-54.
  10. Wu-Tien Wu. Toward A Successful Career through Personal Intelligence: A Chinese Cultural Point of View. Keynote paper presented at the 5th Asia-Pacific Conference on Giftedness, New Delhi, India, September 1-5, 1998. Also published in 2000 in K. Maitra (Ed.). Toward excellence: Developing and nurturing giftedness and talent. New Delhi, India: Mosaic Books. Pp.73-88.
  11. Sternberg, R. J. A triarchic view of giftedness. Theory and practice In:  N. Colangelo & G.A. Davis (Eds), Handbook of gifted education (2nd ed.). Boston, MA Allyn & Bacon, 1997. - Pp. 43-53.
  12. Zasekina L. V. Structural and functional organization of intelelct / L. V. Zasekina. – Ostrog: Vyd-vo Nacionaljnogho universytetu «Ostrozjka akademija», 2005. – 370 p.
  13. Budrina E. G. Dynamics of intellectual development in adolescence under the conditions of different models of education: Autoref. diss. / E. G. Budrina. – М., 1998. -24.
  14. Matiushkin A. M. Problematic situations in thinking and learning / A. M. Matiushkin. – М., Direkt-Media, 2008. – 392 p.
  15. Ushakov D. V. Structure and dynamics of intellectual abilities: Avtoref. dyss. d-ra psykhol. Nauk / D. V. Ushakov. –  Moskwa, 2004. – 42 p.
  16. Kholodnaia М. А. Psychology of intellect / М. А. Kholodnaia. – SPb.: Piter, 2002. – 272 p.
  17. Burov O. Yu. Dinamics of development of intellectual abilities of gifted person in teenagers / O. Yu. Burov, V. V. Rybalka, N. D. Vinnyk, V. V. Rusova, M. A. Percev, I. O. Plaksenkova, M. O. Kudrjavchenko, A. B. Saghalakova, Ju. M. Chernjak; Za red. O. Ju. Burova. – K. : Tov «Informacijni systemy», 2012. – 258 s. (In Ukrainian)
  18. Burov A.Ju. Automated professional selection and check of professional capability of operators’ at power plants on the base of IBM PC / A. Ju. Burov, A. V. Gherasymov, Ju. V. Chetvernja // Energhetyka y elektryfykacyja. – K.: 1992. – Tekhnyka, (2), 29-32.
  19. Burov O., Tsarik O. Educational workload and its psychophysiological impact on student organism. Work. Volume 41, Supplement 1/ 2012. Pp. 896-899.
Розділ: ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ
Додано: 31.01.2018 | Переглядів: 1258 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar