Головна » Статті » ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Bozhkova V., Chykalova M. PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHING AND RESEARCH-PEDAGOGICAL STAFF IN UKRAINE: PROBLEMS AND PERSPECTIVES
Bozhkova V., Chykalova M. [vvbozhkova@gmail.com]
Makarenko Sumy State Pedagogical University, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2019-v2-20/2019_2-20-Bozhkova_Chykalova_FMO.pdf

PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHING AND RESEARCH-PEDAGOGICAL STAFF IN UKRAINE: PROBLEMS AND PERSPECTIVES

The problems and weaknesses of professional development of teaching and research-pedagogical staff system in Ukraine are analysed in the article.  The needs of educational institutions in staff professional development are outlined. The principles of modernized system of professional improvement and perspectives of its innovative development are determined.
Formulation of the problem. The urgency of qualitative professional development of teaching and research-pedagogical staff and the accumulated contradictions of the traditional educational system determine the need to find ways and methods for significant modernization of the latter.
Materials and methods. Theoretical analysis of scientific sources, methods of comparison, synthesis, analysis, generalization are used.
Results. The focus in the programs for professional development of teaching and research-pedagogical staff: the focus on the specifics of adults as consumers of educational services, including the physiological characteristics of different age groups of adults; the focus on the special needs of educational establishments while planning the contingent of advanced training; the focus on the use of computer technologies in the learning process; the focus on individual plans of teachers’ professional development; the focus on ensuring mutual exchange of experience in internship programs.
Conclusions. The outlined principles allow to determine both the vector of the system of further training movement as a whole and the opportunities for each employee personally. The common forms and types of further training of teaching and research-pedagogical staff have been investigated, which allows distinguishing their advantages and necessary accents of professional development programs in general.
KEY WORDS: professional development, teaching and research-pedagogical staff, programs, electronic educational web-resources.

Підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників в Україні: проблеми і перспективи
В.В. Божкова, М.М. Чикалова
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна

Анотація. У статті проаналізовано проблеми та недоліки системи підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників в Україні; окреслено потреби закладів освіти в підвищенні кваліфікації кадрів; визначено принципи модернізованої системи підвищення кваліфікації та перспективи її інноваційного розвитку.
Формулювання проблеми. Актуальність якісного підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників і накопичені протиріччя традиційної системи освіти визначають необхідність пошуку шляхів і методів суттєвої модернізації останньої.
Матеріали і методи. Використовується теоретичний аналіз наукових джерел, методи порівняння, синтезу, аналізу, узагальнення.
Результати. Основні акценти в програмах підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних кадрів мають бути такі: акцент специфіки дорослих як споживачів освітніх послуг, в тому числі урахування  фізіологічних особливостей різних вікових груп дорослих; акцент особливих потрб закладів освіти при плануванні контингенту підвищення кваліфікації; акцент використання комп'ютерних технологій в процесі навчання; акцент індивідуальних планів підвищення кваліфікації педагогів; акцент забезпечення взаємного обміну досвідом в програмах стажувань.
Висновки. Окреслені принципи дозволяють визначати як вектор руху системи підвищення кваліфікації в цілому, так і можливості для кожного працівника персонально. Дослідження поширених на практиці форм і видів підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників дозволило виокремити їх переваги та необхідні акценти програм підвищення кваліфікації в цілому.
Ключові слова: підвищення кваліфікації, педагогічні й науково-педагогічні працівники, програми, електронні освітні веб-ресурси.

References

  1. Agapova, O. (2013). Methods of activating and motivating older people to participate in society: a practical course. Retrieved from http://dvv-international.by/en/publications/methods-of-activatingthe-elderly/ [in Ukrainian]
  2. Androshchuk, G.O. Zhilyaev, I.B. Chizhevsky, B.G. Shevchenko, MM. (2009). The strategy of innovative development of Ukraine for 2010-2020 in the face of global challenges, K .: Parliamentary view, 632.
  3. Boits, R. (2005). Tips for Beginner Teachers, K .: Educational and Methodological Center "Consortium for Improvement of Management Education in Ukraine", 448 [in Ukrainian].
  4. Conaway, W. (2009). Andragogy: Does One Size Fit All? A Study to Determine the Applicability of Andragogical Principles to Adult Learners of All Ages, Walden University, 135.
  5. Danzanov, P.G. (2012). Improving teacher qualification. Analysis of contradictions, Journal of the head of education management, № 5, 65-70 [In Russian].
  6. Law of Ukraine "On Education" № 2145-VIII of September 5, 2017 Retrieved from http://en.osvita.ua/legislation/law/2231/list/2/ [in Ukrainian].
  7. Novikov, A.M. (2008).  Post-industrial education, M .: Egves, 132 [In Russian].
  8. Olifira, L.M. (2018).  Improvement of qualification of managerial, pedagogical and scientific-pedagogical workers on the cumulative system: the answer to the challenges of the present, Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», №4 (24), 43-47. [in Ukrainian]
  9. The main online services for training (2019). Retrieved from https://inspired.com/ideas/services/7-online-courses/ [in Ukrainian].
  10. Training of pedagogical staff (2019). Website of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/en/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv [in Ukrainian].
Розділ: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Додано: 18.09.2019 | Переглядів: 1157 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar