Головна » Статті » ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Chepelyuk А. HEALTH CULTURE, AN IMPORTANT COMPONENT, IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF A PHYSICAL EDUCATION SPECIALIST
Chepelyuk А. [anna.chepelyuk@ukr.net]
Drohobych state pedagogical University Ivan Franko, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2019-v4-22-2/2019_4-22-2_Chepelyuk_FMO.pdf

HEALTH CULTURE, AN IMPORTANT COMPONENT, IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF A PHYSICAL EDUCATION SPECIALIST 

Formulation of problems. The main purpose of professional training of a physical education specialist is formation of its general cultural, moral and professional development. One of the components of general cultural development is a high level of culture the health of the future specialist. Training a physical education specialist with a high level of health culture contributes to the solution of priority tasks of education system. In the practice of professional training in higher educational institutions, not enough attention is paid to the problem of health culture formation. Thus, there are contradictions between the growing need of future professionals for information about health culture and disabilities of the educational process. The purpose is to determine the vectors of formation of the health culture of a physical education specialist in the process of analysis of scientific, methodological, and psychological pedagogical literature.
Materials and methods. This article analyzes the literature on the problem of forming a culture of health of the future specialist in physical education.
Results. The factors (using of personal-oriented education, ensuring the continuity of the process of physical education, improving the health culture of scientific-pedagogical workers, involvement of students in physical exercises in order to form a culture of health, consideration of age and individual characteristics, improving the content of physical education classes ) of formation of health culture in physical education classes are determined.
The components of health culture ( the physical, the psycho-physiological, the social, the spiritual, the information ) that play a significant role in the professional activity of a physical education specialist are highlighted.
Conclusions. For the effective formation of health culture content of professional training in higher educational institutions at the present stage should be focused on equipping students with knowledge, skills in formation, maintaining and promoting health in all of the aspects and include certain components of health culture. Brought health culture is of great importance for a physical training specialist. It promotes professional and personal self-development and self-improvement.
Ключові слова: health culture, physical education, primary education process, specialist, professional activity.

КУЛЬТУРА ЗДОРОВ’Я ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ФАХІВЦЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

А.В. Чепелюк
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна

Постановка проблеми. Основна мета професійної підготовки фахівця з фізичного виховання - його загальний культурний, моральний та професійний розвиток. Однією із його складових є високий рівень культури здоров’я майбутнього фахівця. Підготовка фахівця з фізичної культури з високим рівнем культури здоров’я сприяє вирішенню пріоритетних завдань системи освіти. У практиці професійної підготовки у закладах вищої освіти уваги приділяється проблемі формування культури здоров’я. Таким чином, існують суперечності між зростаючою потребою майбутніх фахівців у інформації про культуру здоров’я та обмеженість у цьому професійної підготовки. Мета - визначити вектори формування культури здоров’я фахівця з фізичного виховання.
Матеріали та методи. Теоретичний аналіз наукової літератури з проблеми формування культури здоров’я майбутнього фахівця з фізичного виховання.
Результати. Факторами формування культури здоров’я на заняттях  з фізичної культури є: використання особистісно-орієнтованої освіти, забезпечення безперервності процесу фізичного виховання, підвищення культури здоров’я науково-педагогічних працівників, залучення студентів до фізичних вправ з метою формування культури здоров’я, врахування віку та особистості визначено характеристики, вдосконалення змісту уроків фізичної культури. Серед компонентів культури здоров’я виділені фізичну, психофізіологічну, соціальну, духовну, інформаційна складові.
Висновки. Для ефективного формування культури здоров’я зміст професійної підготовки фахівців у закладах вищої освіти має бути орієнтований на оснащення студентів знаннями, навичками формування, підтримання та зміцнення здоров'я в усіх його аспектах та передбачати формування компонентів культури здоров’я. Сформована культура здоров'я сприяє професійному та особистісному саморозвитку та самовдосконаленню фахівця з фізичного виховання.
Ключові слова: культура здоров’я, фізичне виховання, освітній процес, фахівець, професійна підготовка, професійна діяльність.

References

  1. Burlakova T. L. (2010).  Pedagogical aspects of the formation of health culture in junior high school students. Bulletin of Taras Shevchenko Lviv National University. № 17 (204). Part II. P. 246-251.
  2. Basics of psychological and physiological health. URL: http://referaty.pp.ua/abstracts/ua/bgd/ bgd_1087.php
  3. Horashchuk V. P. (2003). Formation of the culture of health of schoolchildren (theory and practice). Lugansk: Alma Mater. 376 p.
  4. Kovalenko V. N.  (2004). Health-saving technologies. М. : Vako. 214 p.
  5. Kyrylenko S. V. (2004).  Socio-pedagogical conditions of formation of culture of health of senior pupils: dis. … Cand. ped. Science: 13.00.07. K. 240 p.
  6. Moiseyuk V. P.  (2012).  Modern approaches to the study of the phenomenon of health culture. Ternopil: Bogdan. 125 p.
  7. Medico-biological, valeological and social aspects of health. Lecture №1. The concept of health. Health culture. The health of children and adolescents is the foundation of a nation's health. The current state of health of children and adolescents in Ukraine. URL: http://www.franko.lviv.ua/faculty/bzhd/ OMZ/Lekcia_1_ND.pdf
  8. Modern technologies for maintaining student health: the best experience / ed. col .; structure. A.G. Obukhovskaya, I.I. Tsushko. K.: Ukrainian NMC of practical psychology and social work, 2015. 221 p.
  9. National doctrine of education development. K., 2002.
  10. The concept of culture. The essence, structure and basic functions of culture. Culture and activities. URL: daviscountydaycare.com/kultura-czivlzaczya/58-ponyattya-kulturisutnst-struktura-a-osnovn-funkcz-kulturi-kultura-dyalnst.html
  11. Chepeliuk A. V., Ivanikiv N. M. (2019). The phenomenon of a healthy lifestyle. State of environment and human health. Czestochowa: Publishing  House of Polonia University “Educator”. P. 172-181.
Розділ: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Додано: 21.02.2020 | Переглядів: 722 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar