Головна » Статті » ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Пономарева Н.С. СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ У ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
Пономарева Н.С. [ponomareva.itstep@gmail.com]
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v2-24/2020_2-24-Ponomareva_FMO.pdf

СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
У ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Формулювання проблеми. Суттєві зміни у підготовці майбутніх фахівців, зумовлені впровадженням перспективних технологій Індустрії 4.0, поки що не знайшли відповідного відображення в роботах, присвячених формуванню та розвитку інформаційно-комунікаційних компетентностей майбутніх учителів математики. З огляду на це метою статті є висвітлення зарубіжного досвіду визначення компонентів інформаційно-комунікаційних компетентностей майбутніх учителів, зокрема – учителів математики.
Методи. Аналіз джерел, самоаналіз власного досвіду, систематизація та узагальнення.
Результати. 1. Визначено співвідношення математичних та цифрових компетентностей, виокремлених європейськими та міжнародними установами. 2. Схарактеризовано нову версію рекомендацій ЮНЕСКО із структурування ІКТ-компетентностей учителів. 3. Визначено нові здатності вчителя з використання ІКТ, пов’язані з розвитком технологій. 4. Встановлено доцільність та необхідність посилення інформатичної підготовки майбутніх учителів математики.
Висновки. Розвиток Індустрії 4.0 зумовлює необхідність уточнення інформаційно-комунікаційних компетентностей майбутніх учителів математики шляхом відображення у них нового змісту та нових здатностей, зокрема, із застосування нових ІКТ (мобільних, повсюдних, хмаро-туманних та квантових обчислень) та здатностей до віддаленого управління соціальними та кіберфізичними системами, а також застосування до них математичних методів та моделей штучного інтелекту. Також пропонується уточнити систему інформатичних компетентностей учителя математики, розроблену Ю. С. Рамським, у частині структури, змісту та показників їх сформованості: формування інформатичних компетентностей учителя математики має розпочинатись із базових інформатичних компетентностей, подальший розвиток яких відбуватиметься насамперед у компетентностях у системному адмініструванні, веб-технологіях, програмуванні та системному аналізі.
Ключові слова: ІКТ, інформаційно-комунікаційні компетентності, професійна підготовка учителів математики, Індустрія 4.0, навчання інформатики учителів математики.

STRUCTURE AND CONTENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCES OF MATHEMATICS’ TEACHER: A REVIEW OF FOREIGN STUDIES
N.S. Ponomareva
H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine

Formulation of the problem. Significant changes in the training of future specialists due to the introduction of Industry 4.0 promising technologies have not yet been reflected in the works devoted to the formation and development of information and communication competencies of future mathematics teachers. So the purpose of the article is to highlight the foreign experience of selecting the components of ICT competencies of future mathematics teachers.
Materials and methods. Source analysis, self-reflection, systematization, and generalization.
Results. 1. The ratio of mathematical and digital competencies identified by European and international institutions has been determined. 2. A new version of the UNESCO recommendation on the structuring of ICT-competence of teachers has been characterized. 3. The new ICT competencies of teachers related to the technology’s development have been determined. 4. The expediency and necessity of strengthening the CS training of future mathematics teachers have been established.
Conclusions. The Industry 4.0 development determines a need to clarify the ICT competencies of future mathematics teacher by reflecting the new content and competencies, in particular, the use of new ICTs (mobile, ubiquitous, cloud and quantum computing) and the ability to remotely manage social and cyber systems, as well as the AI application of mathematical methods and models. It is also proposed to clarify the system of CS competencies of a mathematics teacher, developed by Yu. S. Ramskyi, in terms of structure, content, and indicators of their formation. The formation of the informatics competencies of a mathematics teacher should begin with basic informatics competencies, the further development of which occurs primarily in the competencies in system administration, web technologies, programming, and systems analysis.
Keywords: ICT, information and communication competencies, professional training of mathematics teachers, Industry 4.0, CS training of mathematics teachers.

Список використаних джерел

  1. Association of Mathematics Teacher Educators. Standards for Preparing Teachers of Mathematics. 2017. 182 p. URL: https://amte.net/sites/default/files/SPTM.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  2. Биков, В. Ю., Білоус, О. В., Богачков, Ю. М., Грабовський, П. П., Колос, К. Р., Кривонос, О. М., Литвинова, С. Г., Малицька, І. Д., Прилуцька, Н. С., Спірін, О. М., Овчарук, О. В., Рождественська, Д. Б., Шевчук, П. Г. & Шимон О. М. (2010). Основи стандартизації іінформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: Методичні рекомендації. Атіка.
  3. CODE logo and Hour of Code. Computer Science in Algebra. 2015. URL: https://code.org/curriculum/algebra (дата звернення 12.08.2020).
  4. Commonwealth of Australia. TAE Training and Education Training Package. Release 3.0. 10.01.2020. 430 p. URL: https://training.gov.au/TrainingComponentFiles/TAE/TAE_R3.0.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  5. Dienes Z. P. A Concrete Approach to the Architecture of Mathematics: Collected Papers of Zoltan P. Dienes. – Auckland: University of Auckland, 2009. 345 p.
  6. General Assembly United Nations. Resolution adopted by the General Assembly. Seventieth session. 25.10.2005. 35 p. URL: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E (дата звернення 12.08.2020).
  7. National Board for Professional Teaching Standards. Mathematics Standards Third Edition for teachers of students ages 11–18+. 2010. 53 p. URL: http://www.nbpts.org/wp-content/uploads/EAYA-MATH.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  8. NCTM. CAEP Standards (2012) – Secondary (Initial Preparation). 2012. 5 p. URL: http://nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/CAEP_Standards/NCTM%20CAEP%20Standards%202012%20-%20Secondary.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  9. NCTM. CAEP Standards (2012) Reviewer Rubrics – Secondary (Initial Preparation). 2012. 24 p. – URL: https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Updated020918_NCTM%202012%20ReviewerRubrics-Sec.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  10. NCTM. Computer Science and Mathematics Graduation Requirements. 2015. 10 p. – URL: https://www.nctm.org/uploadedFiles/About/President,_Board_and_Committees/Computer%20Science%20framing%20paper%20(EIC%20March%202015).pdf (дата звернення 12.08.2020).
  11. Organization for Economic Cooperation and Development. The definition and selection of key competencies. Executive Summary. 27.05.2005. URL: http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  12. Partnership for 21st Century Learning. 21st century student outcomes. 2009. 9 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519462.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  13. The Council of the European Union. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union. C 189. P. C1-13. 4.6.2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN (дата звернення 12.08.2020).
  14. UNESCO. Guiding Principle for Learning in the Twenty-first Century. Geneva, 2014. URL: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/practices_series_28_v3_002.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  15. UNESCO. UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Version 3. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2018. 68 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721 (дата звернення 12.08.2020).
  16. World Economic Forum. New Vision for Education. 10.03.2016. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf (дата звернення 12.08.2020).
  17. World Economic Forum. The 3 key skill sets for the workers of 2030. 2018. URL: https://www.weforum.org/agenda/2018/06/the-3-skill-sets-workers-need-to-develop-between-now-and-2030 (дата звернення 12.08.2020).
  18. World Economic Forum. What are the 21st-century skills every student needs? 2016. URL: https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students (дата звернення 12.08.2020).
  19. Васильева Л. Н. Методика формирования профессионально-математической компетентности студентов технических направлений на основе интеграции математики и информатики : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания (математика). Орёл, 2014. 24 с.
  20. Верховна Рада України. Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки : Закон України № 537-V. К., 9 січня 2007 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/537-16 (дата звернення 12.08.2020).
  21. Грабовський П. П. Розвиток інформаційної компетентності вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній педагогічній освіті : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. К., 2016. 250 с.
  22. Губанов В. А. Формирование готовности учителя математики к использованию программных средств в образовательном процессе : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 – теория и методика профессионального образования. Пенза, 2010. 22 с.
  23. Жалдак М. І. Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2011. Випуск 11 (18). С. 3-15.
  24. Жерновникова О. А. Застосування хмарних технологій при підготовці майбутніх учителів математики до проєктування навчальної діяльності старшокласників. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3. С. 98-103.
  25. Жукова В. М. Розробка технології формування інформатичної компетентності майбутнього вчителя математики. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. Педагогічні науки. 2010. № 17 (204). С. 128-137.
  26. Кабінет Міністрів України. Про Державну національну програму "Освіта" ("Україна XXI століття") : постанова № 896. К., 3 листопада 1993 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF (дата звернення 12.08.2020).
  27. Кабінет Міністрів України. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : постанова № 1392. К., 23 листопада 2011 р. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (дата звернення 12.08.2020).
  28. Кириленко Н. М. Педагогічні умови застосування комп’ютерних дидактичних ігор у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2010. 253 с.
  29. Криштоф С. Д. Складники підготовки майбутнього вчителя природничо-математичних дисциплін до використання Інтернет-підтримки у навчальному процесі. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. Вип. 36. С. 53-61.
  30. Кушнір В. А. Концепція моделювання інформаційно-освітнього середовища в професійній підготовці майбутніх учителів математики. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер.: Педагогічні науки. 2014. Вип. 132. С. 6-11.
  31. Лебедик Л. В. Дидактичні принципи формування ІКТ-компетентностей майбутніх учителів математики у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2017. Вип. 3 (13). С. 215-219.
  32. Мартиросян Л. П. Теоретико-методические основы информатизации математического образования : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания (информатизация образования). Москва, 2010. 42 с.
  33. Матяш О. І. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутнього вчителя математики до навчання учнів геометрії : монографія. Вінниця : ФОП Легкун В. М., 2013. 450 с.
  34. Попель М. В. Дослідження інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів математики та стану матеріально-технічного забезпечення навчального закладу в аспекті використання хмарних технологій. Нова педагогічна думка. 2016. № 1 (85). С. 54-59.
  35. Президент України. Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні : Указ № 31/2020. К., 30 січня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/31/2020#Text (дата звернення 12.08.2020).
  36. Разливинских И. Н. Формирование математической компетентности у будущих учителей начальных классов в процессе профессиональной подготовки в вузе: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 – теория и методика профессионального образования. Челябинск, 2011. 22 с.
  37. Ракута В. М. Досвід запровадження системи розвитку професійної ІКТ-компетентності вчителів математики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. Том 38, № 6. С. 70-82. DOI : https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.892.
  38. Рамський Ю. С. Методична система формування інформаційної культури майбутніх вчителів математики : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (інформатика). К., 2013. 560 с.
  39. Садулаева Б. С. Формирование специальных компетенций будущих бакалавров профиля "Информатика" в процессе обучения математической информатике: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания (информатика, уровень профессионального образования). Челябинск, 2012. 26 с.
  40. Саркеева А. Н. Использование компьютерных математических пакетов для обучения программированию и моделированию в школьном курсе информатики на профильном уровне : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 – теория и методика обучения и воспитания (информатика). Москва, 2010. 21 с.
  41. Семеніхіна О. В., Юрченко А. О. Формування інформатичної компетентності вчителя математики і фізики на основі використання спеціалізованого програмного забезпечення. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Випуск 8 (ІІІ). C. 52-57.
  42. Скворцова С. О. Нормативна складова методичної компетентності майбутнього вчителя в галузі викладання математики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 110. С. 286-288.
  43. Сніжко М. В. Методична система організації алгоритмічного тестування в процесі підготовки майбутніх вчителів математики. Інформаційні технології в освіті. 2010. Вип. (5). С. 160-167. DOI : 10.14308/ite000136.
  44. Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5(13). 15 с.
  45. Тутова О. В. Методична система формування професійної готовності майбутнього вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в евристичному навчанні математики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (математика). Київ, 2010. 20 с.
Розділ: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Додано: 25.08.2020 | Переглядів: 1184 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar