Semenikhina O., Yurchenko A. et al.
Makarenko Sumy State Pedagogical University, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v4-26/2020_4-26-Semenikhina_et_al_FMO.pdf
PEDAGOGICAL DESIGN AND PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS FOR USE
Formulation of the problem. The article describes the Ukrainian experience of preparing future specialista for pedagogical design.
Materials and method: theoretical: modeling - to substantiate and develop a model of forming the readiness of future specialists -pedagogues to pedagogical design, to identify pedagogical conditions that contribute to the preparation of future specialists for pedagogical design; empirical: diagnostic to find out the effectiveness of pedagogical conditions of forming the readiness of future specialists to pedagogical design; pedagogical experiment (ascertaining, forming) - to check the effectiveness of the model of formation of future specialists’ readiness for pedagogical design; statistical - analysis of the obtained data with the help of mathematical statistics methods for processing and interpretation of experimental results.
Results. In particular, the state of development of the problem in the theory and practice of Ukrainian vocational training is described, the essence of pedagogical design is revealed, the essence and structure of readiness of future specialists to pedagogical design are specified; described diagnostic tools for determining the level of readiness of future specialists for pedagogical design; developed and theoretically substantiated model of formation of future specialists' readiness for pedagogical design; the results of the statistical analysis of its effectiveness are described.
Conclusions. The effectiveness of the introduced model of forming the readiness of future specialists for pedagogical design was confirmed. The prospects for further scientific research are connected with the development of a holistic concept of project pedagogical activity in higher education, creation of a structural and functional model of project activity of an educational institution in Ukraine.
Keywords: pedagogical design, preparation of future specialists, preparation, vocational training, model.
ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИЗАЙН І ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЙОГО ВИКОРИСТОВУВАТИ
О.В. Семеніхіна, А.О. Юрченко, О.М. Удовиченко, О.В. Литвиненко
Сумський державний педагогічний універисеттут імені А.С. Макаренка, Україна
Постановка проблеми. У статті описаний український досвід підготовки майбутніх фахівців до педагогічної дизайну.
Матеріали і методи: теоретичні: аналіз і систематизація наукових джерел, педагогічне моделювання для обгрунтування і розроблення моделі формування готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну; емпіричні: діагностичні для з'ясування ефективності педагогічних умов формування готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну; педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний) - для перевірки ефективності моделі формування готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну; статистичний - аналіз отриманих даних за допомогою методів математичної статистики для обробки та інтерпретації експериментальних результатів.
Результати. Схарактеризовано стан розвитку проблеми в теорії і практиці професійної освіти України, наведено суперечності, яік на сьогодні не вирішені в галузі підготовки фахіців до педагогічного дизайну, уточнено сутність і структуру готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну; описані засоби діагностики для визначення рівня готовності; розроблено й теоретично обґрунтовано модель формування готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну; описані результати статистичного аналізу її ефективності.
Висновки. Підтверджено ефективність розробленої моделі формування готовності майбутніх фахівців до педагогічного дизайну. Перспективи подальших наукових досліджень пов'язані з розробкою цілісної концепції проектної педагогічної діяльності у вищій школі.
Ключові слова: педагогічне проектування, підготовка майбутніх фахівців, підготовка, професійне навчання, модель.
References
- Dokuchaeva, V.V. (1994). Formation of constructive thinking of the future teacher. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv.
- Ganopolsky, A.R. (1996). Formation of the professional and pedagogical orientation of future engineers and teachers. Candidate’s thesis. Odessa.
- Gorbatiuk, R.M. (2011). Theoretical and methodological foundations of professional training of future computer engineers-educators. Doctor’s thesis. Ternopil.
- Gromov, E.V. (2007). Formation of pedagogical knowledge and skills of future engineers-educators in the process of teaching computer disciplines. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.
- Gura, S.O. (2004). Organizational and pedagogical conditions for adaptation of future engineers teachers. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.
- Kobernyk, O.M. (2000). Psychological and pedagogical design of the educational process in a rural secondary school. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv.
- Podobedova, T.Yu. (2005). Preparing future teachers of the humanities profile for pedagogical design. Extended abstract of candidate’s thesis. Lugansk.
- Potapchuk, O.I. (2016). Formation of readiness of future engineers-educators to professional activity by means of information and communication technologies. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil.
- Romanovskaya, O.O. (2011). Organizational and pedagogical conditions of preparation of competitive specialist in engineering and pedagogical educational institutions. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.
- Semenikhina O. et al. (2020). The Formation of Skills to Visualize by the Tools of Computer Visualization. Tem Journal-Technology Education Management Informatics, 9(4), 1704-1710. DOI: 10.18421/TEM94-51
- Semenikhina, O. V., Drushliak, M. G., & Khvorostina, Y. V. (2019). Use of geogebra cloud service in future math teachers' teaching. Information Technologies and Learning Tools, 73(5), 48-66.
- Semenikhina, O. V., Semenog, O. M., & Drushliak, M. H. (2018). Forming of the future teachers' abilities to choose software rationally: praxeology approach. Information Technologies and Learning Tools, 63(1), 230-241. doi:10.33407/itlt.v63i1.1820
- Semenikhina, O. V., Yurchenko, A. O., Sbruieva, A. A., Kuzminskyi, A. I., Kuchai, O. V., & Bida, O. A. (2020). The open digital educational resources in it-technologies: quantity analysis. Information Technologies and Learning Tools, 75(1), 331-348.
- Semenikhina, O., Drushlyak, M. (2017). Principle Of Cognitive Visualization And Its Use In Teaching Mathematics. Physical and Mathematical Education, 3(13), 136-140.
- Semenikhina, O., Yurchenko, A., Udovychenko, O. (2020). Formation of skills to visualize of future physics teacher: results of the pedagogical experiment. Physical and Mathematical Education, 1(23), 122-128. DOI: 10.31110/2413-1571-2020-023-1-020.
- Semenog, O., Yurchenko, A., Udovychenko, O., Kharchenko, I., & Kharchenko, S. (2019). Formation of Future Teachers' Skills to Create and Use Visual Models of Knowledge. Tem Journal-Technology Education Management Informatics, 8(1), 275-283. doi:10.18421/tem81-38
- Skvarok, M.Yu. (2015). Professional training of future engineers-educators in the design of clothing by means of information technologies. Extended abstract of candidate’s thesis. Drohobych.
- Yurchenko, А., Lohvin, А., Lashtun, О., Bezverkha, К., Semenikhina, О. (2017). Visualization Of Learning Material By Means Of FlashTechnologies (For Example The Study Of Trigonometric Functions). Physical and Mathematical Education, 1(11), 128-132.
|