Головна » Статті » ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Riznyk V. TRAINING FUTURE ECONOMISTS THROUGH IT: LEADING PRINCIPLES OF TRAINING
Riznyk V. [riznyk84@gmail.com]
Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua//journals/2020-v2-24-2/2020_2-24-2_Riznyk_FMO.pdf

TRAINING FUTURE ECONOMISTS THROUGH IT:
LEADING PRINCIPLES OF TRAINING

Formulation of the problem. Critical thinking is crucial for the professional development of economists. Hence, its development requires special attention at the stage of professional training. Determining the methodological basis of this process and clarifying the system of principles that will be appropriate for the development of critical thinking of future economists is the first stage in developing a proper pedagogical model.
Materials and methods. We used the generalization and systematization of scientific publications on developing young people's critical thinking, the training of future economists, and the features of training aimed at developing the individual's critical thinking.
Results. We have substantiated the didactic principles of professional economics training: general didactic (the principle of advanced development, the principle of openness of education, its continuity, the principle of innovativeness of the educational sector) and specific (innovation, active use of IT, interdisciplinarity, integration of pedagogical and digital technologies). Compliance with these principles is essential for designing a model for developing future economists' critical thinking in their professional training through IT.
Conclusions. Developing critical thinking skills is extremely important for future economists. It enables them to analyze complex economic issues, assess different perspectives and make informed decisions, identify biases and assumptions, evaluate the ethical implications of their choices, analyze complex systems, communicate effectively, and contribute to the professional development of the industry. Therefore, universities must prioritize the development of critical thinking skills in future economists.

KEYWORDS: future economists, principles of education, methodological basis, training through IT, vocational education.

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ ЗАСОБАМИ ІТ: ПРОВІДНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ
В’ячеслав РІЗНИК

ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Україна

Анотація. Постановка проблеми. Критичне мислення має вирішальне значення для професійного розвитку економістів, тому його розвиток потребує окремої уваги ще на етапі професійної підготовки, а визначення методологічного підґрунтя цього процесу та уточнення системи принципів, які будуть доречними для розвитку критичного мислення майбутніх економістів є першим етапом розроблення відповідної педагогічної моделі.
Матеріали і методи. Ми використовували узагальнення і систематизацію наукових публікацій щодо розвитку критичного мислення молоді, підготовки майбутніх економістів та особливостей навчання, спрямованого на розвиток критичного мислення особистості.
Результати. Нами обґрунтовані дидактичні принципи, професійного навчання економістів: загальні дидактичні (принцип випереджувального розвитку, принцип відкритості освіти, її безперервності, принцип інноваційності освітньої галузі) та специфічні (інноваційності, активного використання ІТ, міждисциплінарності, інтеграції педагогічних та цифрових технологій). Дотримання цих принципів важливе для проєктування моделі розвитку критичного мислення майбутніх економістів у процесі їх професійної підготовки засобами ІТ.
Висновки. Розвиток навичок критичного мислення є надзвичайно важливим для майбутніх економістів. Воно дозволяє їм аналізувати складні економічні проблеми, оцінювати різні перспективи та приймати обґрунтовані рішення, виявляти упередження та припущення, оцінювати етичні наслідки своїх рішень, аналізувати складні системи, ефективно спілкуватися та робити внесок у професійний розвиток галузі. Тому важливо, щоб освітяни надавали пріоритет розвитку навичок критичного мислення у майбутніх економістів.

Ключові слова: майбутні економісти, принципи навчання, методологічна основа, підготовка засобами ІТ, професійна освіта.
 

References

  1. Basic Didactic Principles. URL: http://pidruchniki.com/11570718/pedagogika/osnovni_didaktichni_printsipi.
  2. Bogonis O. M. Pedagogical conditions for the formation of economic competence of future junior specialists of hotel and restaurant service in college. A young scientist. 2017. № 6 (46). P. 194–201.
  3. Goncharova O. M. Theoretical and methodological foundations of the personality-oriented system of formation of informatics competences of students of economic specialties : Author's dissertation for the degree of Doctor of Pedagogical Sciences: spec. 13.00.02 "Theory and methods of teaching (informatics). Kyiv, 2007. 40 p.
  4. Kudrina O.Y., Semenikhina O.V. Theoretical and methodological principles of sustainable economic development. Determinants of Sustainable Economic Development : Monograph / Under General. Ed. Doctor of Economics, Prof. Khrapkina V. V., Doctor of Law, Prof. Ustimenko V.A. K.: Interservice, 2019. P.9-62.
  5. Kurlyand Z. N. Formation and development of the teacher's professional stability: author's diss. ... Doctor of Pedagogy. Sciences: 13.00.01. Odessa, 1992. 39 p.
  6. Levochko, M. T. Continuity in professional training of future specialists in the economic sector in the "college-university" system. ... Doc. Prof. ped. Sciences: 13.00.04. Kyiv, 2010. 717 p.
  7. Nichugovska L.I. Scientific and Methodological Foundations of Mathematical Education of Students of Economic Specialties of Higher Educational Institutions: Author's Diss. ... D. Ped. Sci.: spec. 13.00.04 "Theory and Methods of Professional Education". К., 2005. 36 p.
  8. Omelyanenko, V., Kudrina, O., Semenikhina, O., Zihunov, V., Danilova, O. & Liskovetska, T. Conceptual aspects of modern innovation policy. European Journal of Sustainable Development. 2020. Volume 9 (2). P. 238-249. DOI:10.14207/ejsd.2020.v9n2p238.
  9. Pedagogy of Higher School / Z. N. Kurlyand et al.; ed. by Z. N. Kurlyand. Kyiv: Znannia, 2007. 495 p.
  10. Pedagogy; Principles of Higher Education. URL: http://www.info-library.com.ua/books-text-4065.html.
  11. Professional Pedagogy: Textbook for Students Studying in Pedagogical Specialties and Directions [Edited by S. Y. Batyshev, A. M. Novikov]. 3rd edition, revised. Moscow: EGVES Publ., 2009. 457 p.
  12. Semenikhina O., Yurchenko A., Sbruieva A., Kuzminskyi A., Kuchai O., Bida O. The Open Digital Educational Resources In IT-Technologies: Quantity Analysis. Information technologies and learning tools, 2020. V. 75 Issue 1. P.331-348. https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3114.
  13. Vishnyakova S. M. Professional Education: Dictionary. Key Concepts, Terms, Actual Vocabulary. M.: NMC SPO, 1999. 538 p.
  14. Volkova N. P. Pedagogy [for students of higher education]. Kyiv: Akademizdat, 2007. 616 p.
Розділ: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Додано: 30.12.2020 | Переглядів: 811 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar