Головна » Статті » КОМП'ЮТЕРНІ НАУКИ ТА МЕТОДИКА ЇХ НАВЧАННЯ

Татауров В.П., Шишкіна М.П. ВИКОРИСТАННЯ СЕРВІСІВ MICROSOFT OFFICE 365 У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ» У ЗВО
Татауров В.П., Шишкіна М.П. [viktor.tataurov@kpnu.edu.ua]
Кам’янець-Подільський національний університет ім. І.Огієнка, Інститут Інформаційних технологій і засобівнав навчання
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2019-v4-22/2019_4-22-Tataurov-Shyshkina_FMO.pdf

ВИКОРИСТАННЯ СЕРВІСІВ MICROSOFT OFFICE 365 У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ» У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

У роботі охарактеризовано схему, основні підходи до проектування хмаро орієнтованого середовища навчання інформаційних технологій в освіті на базі Office365, наведено результати експериментального дослідження.

Формулювання проблеми. Необхідність дослідження обумовлена потребою підвищення ІКТ компетентності студентів, вчителів, працівників закладів педагогічної освіти, поліпшення їх обізнаності з методиками і досвідом використання програмного забезпечення, що постачається «у хмарі».

Матеріали і методи. Для досягнення мети роботи були використані загальнонаукові методи: а) теоретичні – аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження; узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду; теоретичний аналіз, систематизація та узагальнення наукових фактів і закономірностей б) емпіричні – анкетування; опитування; бесіди з учасниками освітньо-наукового середовища; педагогічні спостереження за начальною і науковою діяльністю суб’єктів освітнього процесу, педагогічний експеримент. Експериментальна база дослідження: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, в експерименті взяли участь магістри фізичних, математичних, педагогічних спеціальностей закладу вищої педагогічної освіти, об’єм вибірки – 160 чоловік.

Результати. У роботі обґрунтовано, що завдяки методично виваженому запровадженню у процес навчання дисципліни «Інформаційні технології в освіті» сервісів Microsoft Office 365 у закладі вищої педагогічної освіти відбувається статистично значуще покращення результатів навчання студентів (статистично обґрунтовано згідно критерію Колмогорова-Смирнова).

Висновки. Педагогічний експеримент підтвердив гіпотезу дослідження, що методично обґрунтоване запровадження розробленої методики використання сервісів Microsoft Office 365 сприятиме активізації навчальної діяльності і покращенню її результатів.
Ключові слова: хмарні сервіси, методика, спільна робота, освітнє середовище, заклад вищої освіти.

 

USE OF MICROSOFT OFFICE 365 SERVICES IN THE PROCESS OF LEARNING INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION IN HIGHER EDUCATION PEDAGOGICAL INSTITUTION

Viktor Tataurov

Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ogienko, Ukraine

Mariya Shyshkina

Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine

 

Abstract. The authors highlight Microsoft Office 365 services across a variety of IT support facilities in higher education, as such that can enhance access to e-learning resources, enforce new approaches to education, support data processing, and and introduction of advanced training technologies. The MicrosoftOffice365 tools are analyzed, including OneDrive, OneNote, MicrosoftTeams, groups, calendars, and more as tools used in the process of creating and using educational materials, communication in the learning process, the organization of independent work of students, as well as training in collaboration. The description of the defining features of such software tools allowed to determine the benefits of these tools in mastering the basics of information technology in education study in institutions of higher pedagogical education. These benefits include the ability to host cloud-based learning materials to provide both individual and collective access to the learning process in any place and at any time, organizing educational communication with students via chat, video, sessions, emails, instant messaging; provision and verification of educational tasks; organizing teamwork with applications, etc. The scheme, the basic approaches to designing a cloud-oriented environment of learning information technology in education basing on Office365 are considered, the results of experimental research are presented.

Formulation of the problem. Modern approaches to the development of educational and scientific environment of the institution of higher pedagogical education involve the use of fundamentally new forms of its organization, aimed at modernizing the educational process, bringing it in line with the current level of development of information and communication technologies, requests and needs of the educational provider, cognitive activity of learners. To do this, you need to create cloud-oriented educational components and appropriate techniques for their use, aimed at enhancing access to quality of e-learning resources and services in the learning process. The current trend in the development of the learning resources is the use of cloud technologies and services of Microsoft Office 365 as a comprehensive universal tool that combines different types of instruments for various purposes. Analysis of theoretical studies and experience of learning the basics of information technology in education revealed the contradictions between: expanding the range and improving the usability of software and electronic resources for educational purposes supplied "in the cloud" and the lack of formation of appropriate methods of their use; the need to disseminate in the educational process and in general in the practice of educational institutions the best kinds of modern ICTs and the insufficient level of their use; the need to increase the ICT competences of students, teachers, pedagogical education staff and the low level of awareness of the best examples of ICT educational tools currently available.

Materials and methods. To achieve the goal of the work the research methods were used: a) theoretical - analysis of psychological and pedagogical literature on the problem of research; generalization of domestic and foreign experience; theoretical analysis, systematization and generalization of scientific facts and laws b) empirical - questioning; poll; conversations with participants of educational and scientific environment; pedagogical observations on the initial and scientific activity of the subjects of the educational process, pedagogical experiment. Experimental base of research: Kamyanets-Podilskyi National University named after Ivan Ogienko, masters of physical, mathematical, pedagogical specialties of pedagogical institution of higher education, sample size - 160 people.

Results. It was substantiated that due to scientifically grounded and methodologically sound introduction of services of Microsoft Office 365 into the process of teaching the discipline "Information Technologies in Education" in the institution of higher pedagogical education, there is a statistically significant increase in the level of ICT competence and student performance (statistically consistent).

Conclusions. The pedagogical experiment confirmed the hypothesis of the study that the methodologically justified introduction into the process of teaching the discipline "Information Technologies in Education" in the institution of higher pedagogical education by a specially developed method of using the Microsoft Office 365 services will help to stimulate learning activities and improve learning outcomes.

Keywords: cloud services, methodology, collaboration, educational environment, higher education institution.

Список використаних джерел

  1. Биков В.Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ. Інформаційні технології в освіті, 2011. №10. С.8-23.
  2. Вакалюк Т.А. Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання, 2016. № 6 (56). С. 64-76. http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098
  3. Татауров В.П., Чевська К.С. Використання сервісів для організації освітньо-інформаційного середовища студентів ІТ-спеціальностей. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2018. Вип. 24: С. 120-124.
  4. Литвинова С. Г., Спірін О. М., Анікіна Л. П. Хмарні сервіси Office 365. Київ. : Компринт, 2015. 170 c.
  5. Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Київ. : Компринт, 2016. 354 c.
  6. Носенко Ю. Г., Попель М. В., Шишкіна М.П.. Хмарні сервіси і технології у науковій і педагогічній діяльності. Київ, 2016. 79 с. http://lib.iitta.gov.ua/706199/
  7. Arpaci Ibrahim. Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management. Computers in Human Behavior, 2017. Vol.70. Pp. 382-390.
Розділ: КОМП'ЮТЕРНІ НАУКИ ТА МЕТОДИКА ЇХ НАВЧАННЯ
Додано: 12.02.2020 | Переглядів: 1230 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar