Bazurin V.
[vbazurin@gmail.com]
Olexander Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v2-24/2020_2-24-Bazurin_FMO.pdf
A METHOD OF STUDYING STUDENTS WORK
IN THE EDRAW MAX ENVIRONMENT
The article describes the components of the methodical system of teaching students to work in the EDraw Max environment. EDraw Max Graphics Editor is one of the best tools for building a home plan and designing engineering communications. In the process of studying EDraw Max graphic editor, student-builders develop such competence as the ability to solve professionally-important tasks using ICT tools. The article describes the requirements for students who start studying EDraw Max, used methods and means of training, types of training exercises, topics of laboratory work.
Formulation of the problem. The rapid development of information and communication technologies has led to the fact that they are included in many spheres of professional human activities, including construction. It is difficult to imagine the design of modern buildings and structures without the use of computer graphics.
The state standard of the specialty "Construction and Civil Engineering" defines one of the professional competencies "the ability to use modern means of computer technology for the solution of applied problems".
Materials and methods. State standard analysis, curriculum analysis, graphical editor functionality analysis, synthesis, generalization and systematization.
Results. The proposed topic of work was tested during 2017-2018 in the process of training students of specialty 015.01 "Vocational education. Construction". Learning outcomes are positive. Students completed most of the laboratory work. The use of EDraw Max was more effective than AutoDesk AutoCad.
Conclusions. The use of the EDraw Max graphic editor in the course of "Information and Communication Technologies" is fully justified.
Key words: computer graphics, vocational education, construction, EDraw Max.
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ РОБОТИ У СЕРЕДОВИЩІ EDRAW MAX
Базурін Віталій
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна
Анотація. У статті описуються компоненти методичної системи навчання студентів прийомам роботи у середовищі EDraw Max. Графічний редактор EDraw Max є одним із оптимальних засобів для побудови плану будинку і накреслення інженерних комунікацій. У процесі вивчення графічного редактора EDraw Max у студентів-будівельників формується така компетентність, як здатність вирішувати професійно-важливі завдання з використанням засобів ІКТ. У статті розкрито вимоги до студентів, які починають вивчення EDraw Max, використовувані методи і засоби навчання, види навчальних вправ, тематику лабораторних робіт.
Формулювання проблеми. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій призвів до того, що вони увійшли до багатьох сфер професійної діяльності людини, у тому числі й будівництво. Важко уявити проектування сучасних будівель і споруд без використання засобів комп’ютерної графіки.
Державний стандарт спеціальності «Будівництво та цивільна інженерія» визначає однією з фахових компетентностей «здатність застосовувати сучасні засоби комп’ютерної техніки для розв’язання прикладних задач».
Матеріали і методи. Аналіз державного стандарту, аналіз навчальних програм, аналіз функціональних можливостей графічного редактора, синтез, узагальнення і систематизація.
Результати. Пропоновану тематику робіт було апробовано протягом 2017-2018 років у процесі навчання студентів спеціальності 015.01 «Професійна освіта. Будівництво». Результати навчання позитивні. Студенти виконали більшість лабораторних робіт. Застосування EDraw Max виявилося більш ефективним, ніж AutoDesk AutoCad.
Висновки. Застосування графічного редактора EDraw Max у курсі «Інформаційно-комунікаційні технології» є цілком виправданим.
Ключові слова: комп’ютерна графіка, професійна освіта, будівництво, EDraw Max.
References
- Educational and professional program "Construction and civil engineering" of the first level of higher education in specialty 192 "Construction and civil engineering" of the field of knowledge 19 "Architecture and construction". Qualification Bachelor (2016) Ternopil. 17 p.
- Taxen, G. (2004) Teaching computer graphics constructively. Comuter&Graphics, San Diego, California — July 27 - 31, 2003, Vol.28, Issue 3, p393-399. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0097849304000329 Last accessed: 2019/01/31.
- Balreira, D. G., &&Walter, M., &&Fellner, D. W. (2017) What we are teaching in Introduction to Computer Graphics. The Eurographics Association, p.1-7. https://diglib.eg.org/handle/10.2312/eged20171019 Last accessed: 2019/01/31.
- Dodgson, N.A.,&& Chalmers, A. (2017) Designing a Computer Graphics Course for First Year Undergraduates. The Eurographics Association, 2017, p. 9-15. https://diglib.eg.org/bitstream/handle/10.2312/eged20171020/009-015.pdf Last accessed: 2019/01/31.
- Bürgisser, B., &&Steiner, D., && Pajarola, R. (2017) bRenderer: A Flexible Basis for a Modern Computer Graphics Curriculum. The Eurographics Association, p. 27-34. https://diglib.eg.org/bitstream/handle/10.2312/eged20171023/027-034.pdf Last accessed: 2019/01/31.
- Anderson, E.F. (2017) Generating ASCII-Art: A Nifty Assignment from a Computer Graphics Programming Course. In The Eurographics Association, p.17-18. https://diglib.eg.org/bitstream/handle/10.2312/eged20171021/017-018.pdf Last accessed: 2019/01/31.
- Liarokapis, F. (2017) Using Activity Led Learning for Teaching Computer Graphics Principles Through Augmented Reality. In The Eurographics Association, p.43-50. https://diglib.eg.org/bitstream/handle/10.2312/eged20171025/043-050.pdf Last accessed: 2019/01/31.
- Free download EDraw Max Pro. https://www.edrawsoft.com/ru/download-edrawmax.php Last accessed: 2019/01/31.
|