Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Fatmaryanti S.D., Suparmi A. INTERACTIVE DEMONSTRATION WITH MULTIPLE REPRESENTATION IN LEARNING OF MAGNETIC FIELD CONCEPTS
Fatmaryanti S.D., Suparmi A. [sd_fatmaryanti@yahoo.com]
Postgraduate Program on Science Education, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v4-14/2017_4-14-FatmaryantiSuparmi_Scientific_journ.pdf

INTERACTIVE DEMONSTRATION WITH MULTIPLE REPRESENTATION
IN LEARNING OF MAGNETIC FIELD CONCEPTS

Abstract. The aim of this research is identify the effectiveness of an interactive demonstration with multiple representation to increase students’ understanding within the concept of magnetic field. The research sample of 62 students is obtained randomly from among students of senior high school using a random sampling technique. Normality test results indicated that participants were normally distributed. In the experimental class, the learning was conducted by using interactive demonstration with multiple representations, whereas the control classes undertook conventional learning. Result of the research shows that (1) Learning by interactive demonstration with multiple representations is more effective in increasing students’ understanding the concept of magnetic field compared with the conventional learning; (2) using various way to representation help student to minimize their difficulties with cross product direction include the application of various right-hand rules, physics content issues, the orientation of the vectors, the symbols used, and the type of reasoning required. The learning model is discussed as an alternative in class lessons in order for training the students with various way to describe their answer in constructing their understanding in abstract concepts.
Key words: Interactive demonstration, multiple representation, magnetic field

ІНТЕРАКТИВНА ДЕМОНСТРАЦИЯ З РІЗНИМИ ЗОБРАЖЕННЯМИ
ПРИ ВИВЧЕННІ ПОНЯТЬ ТЕОРІЇ МАГНІТНОГО ПОЛЯ
С.Д.Фатмарянті, A. Супармі, Сарванто, Ашаді
Університет Себелас Марет, Індонезія

Анотація. Метою даного дослідження є підтвердження ефективності використання інтерактивної демонстрації з різними зображеннями для підвищення розуміння студентами понять теорії магнітного поля. Вибірка з 62 студентів вибирається випадковим чином з числа учнів старших класів. Результати тесту показали, що розподіл учасників є нормальним. В експериментальному класі навчання проводилося з використанням інтерактивної демонстрації з різними зображеннями, в той час як у контрольних класах навчання проводилося традиційно. Результат дослідження показує, що (1) навчання із використанням інтерактивних демонстрацій з з різними зображеннями є більш ефективним в плані підвищення у студентів розуміння понять теорії магнітного поля в порівнянні з традиційним навчанням; (2) використанням різних способів зображення допоможуть школяреві мінімізувати труднощі, повязані з векторним добутком та використанням правила буравчика, орієнтації векторів. Модель навчання розглядається в якості альтернативи на заняттях з метою навчання учнів формулювати їх відповіді різними способами при вивченні абстрактних понять.
Ключові слова: інтерактивна демонстрація, різні зображення; магнітне поле.

Reference

  1. T. M. Scaife and A. F. Heckler, “Student understanding of the direction of the magnetic force,” Am. J. Phys., vol. 78, no. 8, pp. 869–876, 2010.

  2. M. Saarelainen, A. Laaksonen, and P. E. Hirvonen, “Students’ initial knowledge of electric and magnetic fields—more profound explanations and reasoning models for undesired conceptions,” Eur. J. Phys., vol. 28, no. 1, pp. 51–60, 2007.

  3. A. De Ambrosis and P. Onorato, “How can magnetic forces do work? Investigating the problem with students,” Phys. Educ., vol. 48, no. 6, p. 766, 2013.

  4. S. Fatmaryanti, Suparmi, Sarwanto, and Ashadi, “Student representation of magnetic field concepts in learning by guided inquiry,” J. Phys. Conf.Series, vol. 795, 2017.

  5. M. De Cock, “Representation use and strategy choice in physics problem solving,” Phys. Rev. Spec. Top. - Phys. Educ. Res., vol. 8, no. 2, 2012.

  6. S. Ainsworth, “DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations,” Learn. Instr., vol. 16, no. 3, pp. 183–198, 2006.

  7. P. B. Kohl, D. Rosengrant, and N. D. Finkelstein, “Strongly and weakly directed approaches to teaching multiple representation use in physics,” Phys. Rev. Spec. Top. - Phys. Educ. Res., vol. 3, no. 1, pp. 1–10, 2007.

  8. M. Snelder, “High school students ’ understanding of magnetism,” 2014.

  9. R. D. Knight, “The vector knowledge of beginning physics students,” Phys. Teach., vol. 33, no. 2, p. 74, 1995.

  10. M. B. Kustusch, “Student Difficulties with Right Hand Rules in Physics,” North Carolina State University, 2011.

  11. T. M. Scaife and A. F. Heckler, “Interference between electric and magnetic concepts in introductory physics,” Phys. Educ. Res., vol. 7, no. March, pp. 1–11, 2011.

  12. C. J. Wenning, “Experimental Inquiry in Introductory Physics Courses,” J. Phys. Teach. Educ. Online, vol. 6, no. 2, pp. 2–8, 2011.

  13. D. Sun, C.-K. Looi, and W. Xie, “Learning with collaborative inquiry: a science learning environment for secondary students,” Technol. Pedagog. Educ., vol. 26, no. 3, pp. 241–263, 2017.

 

 

Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ
Додано: 30.01.2018 | Переглядів: 174 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar