Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Bazurin V. INTERDISCIPLINARY PROBLEMS AS ONE OF THE WAYS OF IMPLEMENTATION OF PRACTICAL-ORIENTED APPROACH IN TEACHING OF GENERAL PHYSICS...
Bazurin V. [u-3700@ukr.net]
Glukhiv national pedagogical university named by Olexander Dovzhenko, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua//journals/2018-v1-15/2018_1-15-Bazurin_Scientific_journal_FMO.pdf

INTERDISCIPLINARY PROBLEMS AS ONE OF THE WAYS OF IMPLEMENTATION OF PRACTICAL-ORIENTED APPROACH  IN TEACHING OF GENERAL PHYSICS OF FUTURE TEACHERS OF LABOR EDUCATION AND TECHNOLOGIES

Abstract. General physics is one of the fundamental disciplines studied by future teachers of labor education and technology. An important factor influencing the motivation of students to study general physics is a practice-oriented approach. The main means of learning at the same time are practical-oriented tasks, including tasks of interdisciplinary nature. The article proposes the topics and contents interdisciplinary tasks of general physics for students of the specialty 014.10 "Secondary education. Labor training and technology”.
The author proposes a set of tasks on the main topics studied by future technology teachers: kinematics, dynamics, dynamics of solids, dynamics of liquids and gases, conservation laws, thermodynamics, laws of direct and alternating current, optics. The developed tasks belong to the main topics in physics, which are studied by future teachers of labor studies and technologies: kinematics, dynamics, dynamics of solids, dynamics of liquids and gases, conservation laws, the basis of thermodynamics, the laws of constant and alternating current, geometric optics.
The content of the developed tasks is organically linked with the content of such disciplines as resistance of materials, technical mechanics, thermal and hydraulic machines, technological workshops, tractors and cars.
The developed interdisciplinary tasks are important for increasing the motivation of students to study general physics, since they ensure compliance with such a didactic principle, as a connection between theory and practice.

The prospect of further research in this direction is to develop a system of practical-oriented tasks in general physics as well as an experimental verification of their impact on the motivation and success of the students.
Key words: general Physics; future teachers; labor training and technology.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗАДАЧІ ЯК ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ
У НАВЧАННІ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ

В.М. Базурін
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна

Анотація. Загальна фізика є однією з фундаментальних дисциплін, які вивчають майбутні вчителі трудового навчання та технологій. Важливим чинником, що впливає на мотивацію студентів до вивчення загальної фізики, є практико-орієнтовний підхід. Основними засобами навчання при цьому є практико-орієнтовані задачі, у тому числі задачі міжпредметного характеру. У статті запропонована тематика і зміст міжпредметних задач з загальної фізики для студентів спеціальності 014.10 «Середня освіта. Трудове навчання та технології».
Автор визначає міжпредметні зв’язки курсу загальної фізики з дисциплінами фахової спрямованості, такими як «Технологічний практикум» і «Трактори і автомобілі».
Автор пропонує набір задач за основними темами, що вивчаються майбутніми учителями технологій: кінематика, динаміка, динаміка твердого тіла, динаміка рідин і газів, закони збереження, термодинаміка, закони постійного і змінного струму, оптика. Розроблені задачі належать до основних тем з фізики, які вивчаються майбутніми вчителями трудового навчання та технологій: кінематика, динаміка, динаміка твердого тіла, динаміка рідин і газів, закони збереження, основи термодинаміки, закони постійного та змінного електричного струму, геометрична оптика.
Зміст розроблених задач органічно пов’язаний зі змістом таких дисциплін, як опір матеріалів, технічна механіка, теплові та гідравлічні машини, технологічний практикум, трактори та  автомобілі.
Розроблені міжпредметні задачі мають важливе значення для підвищення мотивації студентів до вивчення загальної фізики, оскільки забезпечують дотримання такого дидактичного принципу, як зв’язок теорії з практикою.
Перспектива подальших досліджень у даному напрямі полягає у розробці системи практико-орієнтованих задач з загальної фізики а також експериментальна перевірка їх впливу на мотивацію та успішність студентів.
Ключові слова: загальна фізика, майбутні вчителі, трудове навчання та технології.

References

  1. Alfereva M.K. Blog of the teacher of computer science and mathematics Practical-oriented approach in teaching computer science. URL: http://amk64.blogspot.com/2013/10/blog-post_26.html.  (accessed by 05.08.2017).
  2. Atamanchuk P.S., Semernya O.M. Peculiarities of the formation of the educational environment in physics in the conditions of the implementation of interdisciplinary connections. Pedagogical sciences: zb.nauk.prats. Kherson, 2008. №50-2. P.11-15.
  3. Blahodarenko L.Yu., Shut M.I. The new educational program for physics for students of the direction of training "Physics" of pedagogical universities. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series 3: Physics and Mathematics at Higher and Secondary School. 2013. Vyp. 11. P. 14-18. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15479/1/Blagodarenko_Shut.pdf (accessed by: 21.01.2018).
  4. Bohdanov I.T. Methodology of teaching general physics at faculties of non-physical specialties in higher educational pedagogical institutions: Autoref.dis ... .Kand.Ped.Nauk: 13.00.02 - Theory and methods of teaching (physics). К., 2003. 21 p.
  5. Nykolaeva M.A., Kalachev S.L., Kartashova L.V. Methodology of development and application of situational tasks intended for formation of professional competences. Word to teacher. URL: http://slovo.mosmetod.ru/avtorskie-materialy/item/912-nikolaeva-m-a-kalachjov-s-l-kartashova-l-v-metodika-razrabotki-i-primeneniya-situatsionnykh-zadach-prednaznachennykh-dlya-formirovaniya-professionalnykh-kompetentsij/912-nikolaeva-m-a-kalachjov-s-l-kartashova-l-v-metodika-razrabotki-i-primeneniya-situatsionnykh-zadach-prednaznachennykh-dlya-formirovaniya-professionalnykh-kompetentsij . (accessed by: 05.08.2017).
  6. Sil"vejstr A.M. Theoretical and methodical principles of teaching the physics of future teachers of chemistry and biology: dis .... .dr.pd. Science: 13.00.02 - Theory and methods of teaching (physics). Kropyvnyc"kyj, 2017. 512 p.
  7. Shatkovs"ka H.I. Scientific and methodical principles of integration of knowledge of physics and chemistry of students of higher educational institutions of the I-II levels of accreditation of the technical and technological profile: author's dissertation ... candidate of science. 13.00.02 - theory and methods of teaching (physics).  K., 2007. 26 p.
  8. Bazurin V.M. Practical-oriented approach in field of physics of future teachers of professional education and teachers of technologies. Physical and Mathematical Education : scientific journal. 2017. Issue 3(13). Р. 20-25. URL: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/2-1-0-199. (accessed by: 15.02.2018).

 

Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ФІЗИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ
Додано: 06.04.2018 | Переглядів: 1253 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar