Головна » Статті » ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ

Udovychenko O., Chkana Ya., Yurchenko A., Khvorostina Yu. INTRODUCTION OF DIDACTIC GAMES IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Udovychenko O., Chkana Ya., et al. [udovich_olga@fizmatsspu.sumy.ua]
Makarenko Sumy State Pedagogical University, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2019-v4-22-2/2019_4-22-2_Udovychenko-Chkana-Yurchenko-Khvo.pdf

INTRODUCTION OF DIDACTIC GAMES IN THE EDUCATIONAL PROCESS

The relevance of the introduction of didactic games into the educational process consists of modern, effective methods of stimulating pupils' educational and cognitive activity, equipping them with new knowledge, skills, and preparing students for independent life. The use of didactic games in the study of mathematics in elementary school is one of the methods of activating the cognitive activity of students during learning. In reality, didactic games are rarely used in mathematics lessons.
The purpose of the article is to substantiate the concept of didactic game and its peculiarities in teaching mathematics.
Research Methods: terminological analysis to interpret key research definitions; generalization of scientific sources for determining directions of development and application of didactic games in the educational process.
Results. The article substantiates the use of didactic games in mathematics lessons for acquainting pupils with new material, for its consolidation, for repeating previously acquired ideas and concepts, for a fuller and deeper understanding of their learning, formation of computational skills, and formation of outlook. It has been shown that the systematic use of games increases the effectiveness of learning. Lessons of generalization and systematization of knowledge give the greatest opportunities for introduction of game elements in educational process of mathematics.
The peculiarities of conducting a mathematics lesson in the 7th grade during the study of the theme "Identical transformations of whole expressions" using didactic game are considered.
The conclusions are drawn that in the process of didactic game, pupils learn to solve problems, to compare and summarize, to make their own conclusions and to justify them, to prove their own opinion. Use of didactic games at different stages of the lesson is a good and effective way of activating pupils’ educational and cognitive activity, which has a good effect on improving the level of knowledge in mathematics, the development of mental activity.
Key words: didactic game, mathematics, educational process, game activity, teaching method.

ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
О.М. Удовиченко, Я.О. Чкана, А.О. Юрченко, Ю.В. Хворостіна
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна

Актуальність впровадження дидактичних ігор у освітній процес полягає у сучасних, ефективних методах стимулювання навчально-пізнавальної активності учнів, озброєння їх новими знаннями, вміннями та навичками, підготовки учнів до самостійного життя. Використання дидактичних ігор при вивченні математики основної школи є одним із методів активізації пізнавальної діяльності учнів під час навчання. Реально на практиці мало хто використовує дидактичні ігри на уроках математики.
Метою статті є обґрунтування поняття дидактична гра та її особливості під час навчання математики.
Методи дослідження: термінологічний аналіз для тлумачення ключових дефініцій дослідження; узагальнення наукових джерел для визначення напрямів розвитку та застосування дидактичних ігор у освітньому процесі.
Результати. У статті обґрунтовано використання дидактичних ігор на уроках математики для ознайомлення учнів з новим матеріалом, для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх обмисленого засвоєння, формування обчислювальних, графічних умінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору. Показано, що систематичне використання ігор підвищує ефективність навчання. Найбільші можливості для впровадження ігрових елементів у освітній процес математики дають уроки узагальнення й cиcтематизації знань.
Розглянуто особливості проведення уроку математики в 7 класі під час вивчення теми «Тотожні перетворення цілих виразів» з використанням дидактичної гри.
Зроблені висновки, що в процесі дидактичної гри учні вчатьcя розв'язувати задачі, порівнювати, узагальнювати та систематизувати, робити cамоcтійні висновки та обґрунтовувати їх, доводити власну думку. Використання дидактичних ігор на різних етапах уроку є cучаcним та ефективним засобом активізації навчально-пізнавальної активності учнів, що гарно впливає на підвищення рівня знань з математики, розвитку розумової діяльності.
Ключові слова: дидактична гра, математика, освітній процес, ігрова діяльність, метод навчання.

References

  1. Babansky, Yu. K., Aleksyuk, A. N, Kharkovskaya, V. F (1981). Choice of teaching methods in high school. M .: Pedagogy.
  2. Vasko, O. O (2017). Activation of educational and cognitive activities of future primary school teachers in the process of methodological and mathematical training. Physical and Mathematical Education, 2 (12), 37-41.
  3. Galatyuk, M. Yu. (2017). Modeling of educational and cognitive activities of high school students in the context of creative laboratory work. Physical and Mathematical Education, 1 (11), 20-23.
  4. Koval, L. V, Skvortsova, S. O (2011). Methods of teaching mathematics: theory and practice: textbook for students. Kharkiv: PE "PrintLeader".
  5. Kulish, I. M (2002). Application of didactic games in the educational process. New learning technologies: scientific-methodical collection. К., 174–175.
  6. Lysenko, S. A. (2014). Game as a method of activating the educational and cognitive activities of primary school pupils in mathematics. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 3, 405–412.
  7. Makarenko, A. S. (1984). A book for parents. К.: Soviet school.
  8. Rysyeva, T. G (2001). Didactic games and possibilities of their application at studying of biology and ecology at school. Izhevsk: Publishing House "Udm. university".
  9. Salan, N. V. (2016). Application of game technologies in mathematics and computer science lessons in primary school. Physical and Mathematical Education, 4 (10), 108-111.
  10. Sukhareva, L. S (2006). Didactic games in mathematics lessons 7-9 grades. Kharkiv: Basis.
  11. Froebel, F. (1913). Human upbringing. Pedagogical works: In 2 vols. M., 2.
  12. Cherkaska, L. P, Kryukova, M. S (2011). Didactic games as a means of forming pupils' skills in mathematics. Collection of scientific works of teachers, graduate students, undergraduates and students of the Faculty of Physics and Mathematics. Poltava: Techservice Company LLC, 124–126.
  13. Chosik, L., Mandzyuk, S. (2017). The use of didactic games in order to enhance the educational and cognitive activities of junior school pupils in mathematics. Scientific Bulletin of the SNU named after Lesya Ukrainka. Series: Pedagogical Sciences, 2 (351), 40–44.
  14. Shishenko, I. V. (2016). Ensuring the applied orientation of the school course of mathematics in classes with a humanitarian profile of study. Physical and Mathematical Education, 3 (9), 125-130.
Розділ: ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ
Додано: 25.02.2020 | Переглядів: 837 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar