Головна » Статті » АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Burov О. PROFILE MATHEMATICAL TRAINING: PARTICULAR QUALITIES OF INTELLECT STRUCTURE OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Burov О. [ayb@iitlt.gov.ua]
Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAPS of Ukraine, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua//journals/2018-v1-15/2018_1-15-Burov_Scientific_journal_FMO.pdf

PROFILE MATHEMATICAL TRAINING: PARTICULAR QUALITIES OF INTELLECT STRUCTURE OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Abstract. The article discusses development of the intellect’s  structural components in high school students of mathematical profile schools/classes in comparison with high school students generally (without accounting their profile orientation).  The experiments included psychological tests performance by subjects at the computer, namely: modified R. Amthauer test of intellect structure, color-associated Lusher test (paired choice), Myers-Briggs Type Indicator. There were observed about 3800 schoolchildren of 7…11 academic years. The research results have confirmed the data on the steady growth of the level of intellect development with the predominant dominance of the verbal component in senior adolescence. At the same time, the differential analysis of individual components of intellect indicated the heterochronity of this process, with various accelerations in grades 10-11. It was revealed that such intellect components as search for common features, for similarity and analogy, mathematical calculation as well as revealing of regularities could be explained by the influence of specialized mathematical training. It was confirmed by the comparison analysis with averaged general schools data, where significant variation was revealed in all components of the intellect, as well as their lower level of development. Dynamic changes of the same students’ group “intellect profile” over grades 9, 10 and 11 in all intellect components increased in the last year of schooling. It is proposed the index "development acceleration index" (DAI) to analyze and to compare such changes. The DAI analysis allowed that increase of the intellect components in grades 10 and 11 of the lyceum of math profile was not revealed, in contrast with general school tendency that was found in previous research. It can be assumed that selection of children with high math abilities and appropriate training in 8-th class ensured not only good math skills, but development of higher intelligence. In general, the results of research have clearly demonstrated that intellect of high school students had dynamic nature in micro-age intervals. Differences in its measurement (in this age) was not a result of insufficient retest validity, but a result of the intellect intensive development, and this should be taken into account in assessing the abilities of students and in their choice of future profession.
Key words: intelligence, measurement, experimentation, computer tools.

ПРОФІЛЬНЕ МАТЕМАТИЧНЕ НАВЧАННЯ: ОСОБЛИВОСТІ СТРУКТУРИ ІНТЕЛЕКТУ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Буров Олександр Юрійович

Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України

 

Анотація. У статті розглядаються питання розвитку структурних компонентів інтелекту серед учнів старших класів шкіл/класів математичного профілю у порівнянні з учнями старшокласників у цілому (без урахування їх профільної орієнтації). Дослідження включало виконання психологічних тестів учнями на комп'ютері, а саме: модифікованого тесту структури інтелекту Р. Амтхауера, кольоро-асоційованого тесту М.Люшера (метод парних виборів), визначник типів Майерс-Бриггс. Було обстежено близько 3800 учнів 7-11 класів. Результати досліджень підтвердили дані про стійке зростання рівня розвитку інтелекту з переважним домінуванням вербального компонента у старшому юнацькому віці. У той же час аналіз окремих компонентів інтелекту вказує на гетерохронність цього процесу, з різним прискоренням у 10-11 класах. Виявлено, що такі компоненти інтелекту як пошук загальних рис, схожості та аналогії, математичні  розрахунки, а також виявлення закономірностей можна пояснити впливом спеціалізованої математичної підготовки. Це було підтверджено порівняльним аналізом із середніми даними загальноосвітніх шкіл, де виявлено значні коливання у всіх складових інтелекту, а також їх нижчий рівень розвитку в цілому. Динамічні зміни інтелекту групи одних і тих же студентів  у 9-му, 10-му та 11-му класах у всіх компонентах інтелекту зросли в останній рік шкільного навчання. Запропоновано показник "крефіцієнт прискорення розвитку" (КПР) для аналізу та порівняння таких змін. Аналіз КПР дозволив виявити особливості зростання компонентів інтелекту у 10 та 11 класах ліцею математичного профілю, на відміну від загальноосвітньої тенденції, яка була виявлена ​​в попередніх дослідженнях. Можна припустити, що підбір дітей з високими математичними здібностями та відповідне навчання у 8-му класі забезпечує не тільки належні уміння з математики, але й розвиток більш високого інтелекту. Загалом, результати досліджень чітко продемонстрували, що інтелект учнів середніх шкіл має динамічний характер на мікро-вікових інтервалах. Відмінності в його вимірі (у цьому віці) був не результатом недостатньої валідності методики, але результатом інтенсивного розвитку інтелекту, і це слід враховувати при оцінці здібностей учнів та при виборі ними майбутньої професії.

Ключові слова: інтелект, оцінювання, експериментальні дослідження, компютерні засоби.

References

  1. Education and Training 2020 Work programme Thematic Working Group 'Assessment of Key Competences' Literature review, Glossary and examples. European Commission, Directorate-General for Education and Culture, November, 2012. 52.
  2. Veronica B. M. and Anthony W. J. Educating for Global Competence: Learning Redefined for an Interconnected World. 2013. URL: http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/Educating%20for%20Global%20Competence%20Short
    %20HHJ.pdf
  3. Burov O. Life-Long  Learning: Individual Abilities  versus  Environment  and  Means. Proc. 12th Int. Conf. ICTERI 2016, Kyiv, Ukraine, June 21-24, 2016, CEUR-WS.org. URL: http://ceur-Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. 2016. Vol-1614. Р. 608-619.
  4. Wu-Tien Wu. Toward A Successful Career through Personal Intelligence: A Chinese Cultural Point of View. Keynote paper presented at the 5th Asia-Pacific Conference on Giftedness, New Delhi, India, September 1-5, 1998. Also published in 2000 in K. Maitra (Ed.). Toward excellence: Developing and nurturing giftedness and talent. New Delhi, India: Mosaic Books. Pp.73-88.
  5. Lytvynova S. G. Formation of on-line learning environment in general education institutions. Computer u shkoli ta sim’i. 2010. № 8. Pp. 25–27.
  6. Lyvynova S., Burov O. Methods, Forms and Safety of Learning in Corporate Social Networks. ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Proceedings of the 13th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Kyiv, Ukraine, May 15-18, 2017, pp. 406-413. URL: http://ceur-ws.org/Vol-1844/10000406.pdf
  7. Smulson M. L. Psychology of intellect development: Monograph. К., 2001. 276 с.
  8. Kholodnaia М. А. Psychology of intellect. SPb.: Piter, 2002. 272 p.
  9. Gardner, H. Three Distinct Meanings of Intelligence.  In R.J.Sternberg, J. Lautrey, & T. Lubarty (Eds.) Models for Intelligence fort the New Millennium.  Washington DC: American Psychological Association, p. 43-54.
  10. Zasekina L. V. Structural and functional organization of intellect. Ostrog: Vyd-vo Nacionaljnogho universytetu «Ostrozjka akademija», 2005. 370 p.
  11. Ushakov D. V. Structure and dynamics of intellectual abilities: Avtoref. dyss. d-ra psykhol. nauk.  Moskwa, 2004. 42 p.
  12. Grib, E.V., To the problem of correlation of social and other kinds of intelligence. Istoricheskaya i sotsial‘no-obrazovatelnaya mys‘l = Historical and Social Educational Idea. 2017. Vol . 9. no. 1. Part. 1. Pp. 135-138. doi:  10.17748/2075-9908-2017-9-1/1-135-138.
  13. Burov O., Tsarik O. Educational workload and its psychophysiological impact on student organism. Work. Volume 41, Supplement 1/ 2012. Pp. 896-899.
  14. Szabo, Attila. Matematikundervisning för begåvade elever – en forskningsöversikt. 2017 In: Nordisk matematikkdidaktikk, ISSN 1104-2176, Vol. 22, no 1, 21-44 p.
  15. Burov O. Yu. Monitoring of Intellect Development of Math High Schools’ Students. Physical and Mathematical Education : scientific journal. 2017. Issue 4(14). Р. 156-160.
  16. Burov O. Yu. Dynamics of development of intellectual  abilities of gifted person in teenagers / O. Yu. Burov, V. V.  Rybalka, N. D. Vinnyk, V. V. Rusova, M. A. Percev, I. O. Plaksenkova, M. O. Kudrjavchenko, A. B. Saghalakova, Ju. M. Chernjak; Za red. O. Ju. Burova. K. : Tov «Informacijni systemy», 2012.  258 s.

 

Розділ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
Додано: 06.04.2018 | Переглядів: 1346 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar