Головна » Статті » ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ

Semenets D., Soia O., Tyutyun L. USING OF ELECTRONIC EDUCATIONAL CONTENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Semenets D., Soia O., Tyutyun L. [dmisem@yahoo.com]
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Ukraine
Download in PDF: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v1-23-2/2020_1-23-2_Semenets-Soia-Tyutyun_FMO.pdf

USING OF ELECTRONIC EDUCATIONAL CONTENT
IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Formulation of the problem. In modern conditions, it is relevant to study the feasibility and methodological principles of integrated usage of electronic educational content in higher education institutions and to identify features of its functioning. It is shown that an innovative approach to the introduction of digital technologies of education in modern institutions of higher education has significantly changed the educational space and allows to solve a number of important didactic problems. In particular, the use of the virtual learning environment provides great opportunities for student mobility in learning, takes into account their personal needs and preferences, allows the student to choose a convenient time and place for studying, work on an individual schedule, to schedule work, build their own educational trajectory and more. 
Materials and Methods. We have analyzed the researches of modern scientists and methodologists, monitored the websites of foreign and Ukrainian universities, used our own pedagogical experience.
Results. It is substantiated that the creation and use of electronic educational content in higher education institutions ensure: realization of the principles of individualization, consciousness, and activity, visualization, accessibility of learning; acquisition of competencies in the use of software to solve professional problems. The example of the creation of the project «Personal site of the lecturer» with the appropriate teaching and methodological content. The researches of modern up-to-date technologies allowing to create Web-sites and Web-portals are carried out, the means of Web-sites’ development are considered and classified by their complexity. Student Web-cabinets have been shown using well-known databases and high-level software platforms.
Conclusions. We should not exaggerate the possibilities of Web-portals, because their creation requires the correct selection of learning content in accordance with the didactic properties and capabilities of digital learning technologies, forecasting the possible impact on the nature of thinking and behavior of participants in the educational process.
Key words: virtual learning environment, information and communication technologies, e-learning, higher education institutions, specialist training, Web site, Web-portal.

ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ОСВІТНЬОГО КОНТЕНТУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Д.А. Семенець, О.М. Соя, Л.А. Тютюн
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна

Формулювання проблеми. У сучасних умовах актуальність дослідження щодо доцільності та методологічних засад інтегрованого використання електронного освітнього контенту в закладах вищої освіти та виявлення особливостей його функціонування незаперечна. Інноваційний підхід до впровадження цифрових технологій навчання суттєво змінив освітній простір і дозволяє вирішувати низку важливих дидактичних проблем. Зокрема, функціонування віртуальних навчальних середовищ забезпечує широкі можливості щодо мобільності студентів у навчанні, враховує їхні особисті потреби і вподобання, дозволяє студенту обрати зручний час і місце для навчання, працювати за індивідуальним графіком, планувати розпорядок роботи, будувати власну освітню траєкторію тощо.
Матеріали і методи. Ми проаналізували дослідження сучасних науковців і методистів, здійснили моніторинг Веб сайтів закордонних та українських університетів, використали власний педагогічний досвід.
Результати. Обґрунтовано, що створення та використання віртуальних навчальних середовищ у закладах вищої освіти забезпечує: реалізацію принципів індивідуалізації, свідомості й активності, візуалізації, доступності навчання; набуття компетенцій щодо використання програмних засобів для вирішення професійних задач. Наведено приклад створення проекту «Персональний сайт викладача» з відповідним навчально-методичним наповненням. Проведено дослідження сучасних актуальних технологій, які дозволяють створювати Web-сайти та Web-портали, розглянуто засоби розробки Web-сайтів та класифіковано їх за складністю. Показано, що веб-кабінети студентів створюються з використанням відомих баз даних та програмних платформ високого рівня.
Висновки. Не варто перебільшувати можливості Web-порталів, адже їх створення вимагає правильного відбору змісту навчання відповідно до дидактичних властивостей і можливостей засобів цифрових технологій навчання, прогнозу можливого впливу на характер мислення і поведінки учасників освітнього процесу тощо.
Ключові слова: віртуальне навчальне середовище, інформаційно-комунікаційні технології, електронне навчання, заклади вищої освіти, підготовка фахівців, Web-сайт, Web-портал.

References

  1. Hurevych, R.S., Koziar, М.М., Kademiia, М.Yu. & Sevchenko, L.S. (2015). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh informatyzatsii osvity : monohrafiia [Innovative learning technologies in the conditions of informatizational education]. Lviv : LSU BZHD [in Ukrainian].
  2. Hurevych, R.S., Kademiia, М.Yu. & Koziar, М.М. (2012). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v profesiinii osviti maibutnikh fakhivtsiv [Information and communication technologies in professional education of future specialists]. Lviv : SPOLOM [in Ukrainian].
  3. Lazarenko, N.І., Коlоmіiets, А.M. & Кlymenko, А.О. (2017). Symbioz metodolohichnykh pidkhodiv do rozvytku osvity v umovakh informatsiinoho suspilstva [Symbiosis of methodological approaches to the development of education in the information society]. Nauka i osvita ‑ Science and education, 4, 107-112 [in Ukrainian].
  4. Velychko, S.P. (2008). Suchasne osvitnie seredovyshche ta ioho vplyv na pryrodnycho-matematychnu i tekhnichnu osvitu [Modern educational environment and its impact on science and mathematics and technical education]. Naukovi zapysky. Pedahohichni zapysky – Scientific notes. Pedagogical notes, (77), part 2, 3-8 [in Ukrainian].
  5. Коvtoniuk, М.М. & Didovyk, M.V. (2018). Formuvannia onnovatsiinoho seredovyshcha maibutnikh ychyteliv matematyky ta fizyky [Formation of an innovative environment for future teachers of mathematics and physics]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy ‑ Modern information technologies and innovative education methods in specialist’s training: methodology, theory, experience, problems, (50), 293-298 [in Ukrainian].
  6. Tiutiun, L.А. & Soia, О.М. (2018). Zabezpechennia Е-learning za dopomohoiu personalnoho saitu bykladacha [Providing e-learning through the teacher's personal website]. Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference: Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy ‑ Modern information technologies and innovative education methods: experience, trends, perspectives. (pp. 247-249), Теrnopil [in Ukrainian].
  7. Tiutiun, L.А. & Soia, О.М. (2018). Vykorystannia paketiv prykladnykh prohram u protsesi profisiinoi pidhotovky studentiv fizyko-matematychnykh spetsialnostei [The use of application packages in the process of professional students training of physical and mathematical specialties]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy ‑ Modern information technologies and innovative education methods in specialist’s training: methodology, theory, experience, problems, (52), 415-421 [in Ukrainian].
  8. Kademiia, М.Yu. (2016). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu u virtualnomu universyteti [Organization of the educational process in a virtual university]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy ‑ Modern information technologies and innovative education methods in specialist’s training: methodology, theory, experience, problems, (46), 191-197 [in Ukrainian].
  9. Semenets, D.А. & Моrоz, D.S. (2018). Prohramuvannia saitiv. Bazy danykh dlia saitiv. Yak zakhystyty sait vid zlomu? [Website programming. Databases for sites. How to protect the site from hacking?]. Matematyka ta informatyka navkolo nas ‑ Mathematics and computer science around us, (2), 152-158. [in Ukrainian].

 

Розділ: ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ
Додано: 01.06.2020 | Переглядів: 49 | Рейтинг: 0.0/0
Статті з теми:
Всього коментарів: 0
avatar